ایلان ماسک از موتورهای جدید استارشیپ پرده برداری کرد

خرید بک لینک ایلان ماسک از موتورهای جدید استارشیپ پرده برداری کرد
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، “ایلان ماسک” مدیرعامل شرکت فضایی اسپیس ایکس، در مورد شکست اخیر یک نمونه اولیه کامل از موشک “استارشیپ”(Starship) طی آزمایش اولیه آن توضیح داد و سپس از موتورهای جدید این موشک رونمایی نمود.

مدتی پیش در تاریخ ۳ آوریل، اسپیس ایکس سومین آزمایش فشار کریوژنیک (فوق العاده سرد) در مقیاس کامل نمونه اولیه استارشیپ را شروع کرد. نخستین قدم، بارگذاری مخزن سوخت تقریباً ۳۰ متری بالای موشک بود که حاوی بیش از ۴۰۰ تن ازت مایع بود. برای ساعت ها، نیتروژن مایع -یک ماده شیمیایی خنثی طراحی شده برای شبیه سازی پیشرانه- بارها بارگیری و تخلیه شد.

سپس مخزن اکسیژن مایع در زیر مخزن متان بطور ناگهانی مانند یک بطری پلاستیکی که از هوا خالی می شود، مچاله شد. بعد از چند ثانیه، نیروی جاذبه تاثیر خودرا گذاشت و مخزن سنگین فوقانی را به سمت زمین کشید که سبب شکستن پوسته نازک استیل فولادی موشک شد.

در ابتدا این حادثه شرم آور به نظر می رسید، اما از دیدگاه مهندسی، این در واقع یک پیشرفت مثبت (البته همراه با تاسف) بود، برای اینکه همانطور که ایلان ماسک تأیید کرد، احتمالاً این نقص به سبب طراحی بد و خطای یک یا چند اپراتور رخ داده بود و یک نقص فنی ذاتی در طراحی این موشک نبوده است.

این نکته قابل توجه است، برای اینکه به این معنا است که در صورت عدم اشتباه مجدد اپراتورها در آینده، آزمایش دوم کریوژنیک “Starship SN3” به راحتی پیش خواهد رفت و هیچ تاخیری در مونتاژ نمونه اولیه بعدی یعنی “Starship SN4” رخ نخواهد داد.

باتوجه به اظهارات “ایلان ماسک” در خصوص اینکه طراحی بد آزمایش همراه با خطای اپراتور موجب عدم موفقیت “Starship SN3” شده است، عملکرد این موشک در ۳ آوریل از نظر فنی چشم گیر بوده است. دلیل آن هم این است که بعد از مچاله شدن مخزن و تخلیه فشار، برای چند ثانیه ایستاده باقی مانده است.

برای تصور این مساله باید اظهار داشت که تصور کنید یک فولاد لطمه دیده توانسته وزن یک هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۴۷ را تحمل کند. باتوجه به این نکته می توان گفت این موشک بسیار قوی است.

“ایلان ماسک” در توییت خود اظهار داشت که این موشک شکست خورد؛ برای اینکه مخزن تحتانی حاوی اکسیژن مایع به اندازه کافی تحت فشار قرار نگرفت تا وزن مخزن متان با نیتروژن مایع در بالای خودرا تحمل کند.

توضیحات وی، حاکی از این است که ممکنست یک یا چند نفر در جریان این امر نبوده باشند که نیتروژن مایع تقریباً ۲۵ درصد سنگین تر از متان کریوژنیک است.

در صورتیکه با این اشتباه، یک نمونه اولیه چندین میلیون دلاری بعلاوه یک ماه کار کارکنان اسپیس ایکس از دست رفته است، اما بدان مدلول نیست که این شرکت نتواند بدون تأخیر به سمت ساخت “SN4” حرکت نماید.

حالا “ایلان ماسک” بعنوان حرکتی که ممکنست برای شفاف سازی باشد، عکسی را در توییتر منتشر نموده که سه موتور عملیاتی “رپتور”(Raptor) را نشان میدهد که تصویر نادری هم هست.

قابل توجه است که باوجود سختی های جهانی بی سابقه در این روزها به دنبال شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹، “ایلان ماسک” و “اسپیس ایکس” بی وقفه در حال توسعه “استارشیپ” در جستجوی آینده ای بهتر هستند.

منبع:

دسته‌ها