تبدیل کربن دی اکسید به مولکول های مفید با استفاده از راکتور هیبریدی

خرید بک لینک: بتازگی دانشمندان ˮدانشگاه کالیفرنیا، برکلیˮ راکتور هیبریدی را به وجود آورده اند که از باکتری های زنده برای تبدیل کربن دی اکسید به مولکول های مفید استفاده می نماید.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، اگر روزی انسان به مریخ سفر کند، یکی از مشکلاتی که ما باید از پیش از قبل حل کرده باشیم این است که چگونه مواد ضروری مانند سوخت و دارو را بدون اینکه خود آنها را به آنجا ببریم، تولید نماییم. یکی از راههایی که ما می توانیم این کار را انجام دهیم این است که دی اکسید کربن جو مریخ را جمع اوری کرده و آنرا به ترکیبات آلی تبدیل نماییم. حالا پژوهشگران آمریکایی در مطالعه اخیر خود کاری مشابه آنرا انجام داده اند.
عملکرد راکتور توسعه داده شده توسط پژوهشگران مشابه پروسه طبیعی فتوسنتز است که به سبب آن گیاهان از نور خورشید استفاده میکنند تا دی اکسید کربن را به قندهایی که می توانند برای انرژی به آن نیاز دارند تبدیل کنند. سیستمی که پژوهشگران توسعه داده اند از آب و باکتری” Sporomusa ovata ” کمک میگیرد که در ان اطراف این باکتری را نانوسیم هایی احاطه کرده اند.
ضخامت این نانوسیم های سیلیکونی یک صدم موی انسان را دارند و بعنوان جمع کننده خورشیدی سیستم عمل می کنند. این نانوسیم ها، با جذب نور، تولید الکترون و چسباندن آنها به باکتری های موجود در میان آنها، فرآیندی شیمیایی را ایجاد می کنند که در نتیجه باکتری ها دی اکسید کربن و آب را به استات و اکسیژن تبدیل می کنند.
اَسِتات (acetate) یکی از ماده هایی است که می توان آنرا از اسید استیک بدست آورد. که خود می تواند دربرگیرندهٔ سه ماده باشد: نمک ها، اِسترها و آنیونی که در یک محلول می توان آنرا پیدا کرد. از استات ها نیز در تولید پلیمرها استفاده می شود.
“پییدونگ یانگ” (Peidong Yang) پژوهشگر ارشد این مطالعه اظهار داشت: این نانوسیم های سیلیکونی همانند آنتن هستند. آنها فوتون خورشیدی را دقیقاً مانند صفحه خورشیدی جذب می کنند.
در مریخ، حدود ۹۶ درصد از جو را دی اکسید کربن تشکیل می دهد. در مریخ، مولکول های استات می توانند بعنوان بلوک های ساختاری برای تولید مولکولهای آلی برای تولید سوخت، پلاستیک یا دارو عمل کنند.
دانشمندان حالا در تلاشند تا بهره وری سیستم را بهبود ببخشند و در حال بررسی چگونگی استفاده از باکتری های ژنتیکی برای تولید طیف وسیع تری از ترکیبات آلی هستند.
یافته های این مطالعه در مجله” Joule “منتشر شد.

منبع:

دسته‌ها