پژوهش هایی که سال قبل در تشخیص دقیق تر سرطان سینه عرضه شدند

خرید بک لینک: سرطان پستان(Breast cancer) به صورتی سرطان گفته می شود که از بافت پستان شروع می شود. بااینکه مردان نیز به این سرطان مبتلا می شوند اما احتمال آن در زنان صدها برابر بسیار بیشتر از مردان است.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا، پژوهشگران در سراسر جهان تابحال روش هایی را برای پیش بینی زودتر این سرطان ابداع نموده اند که طی این گزارش به توضیح بعضی از آنها می پردازیم.

تشخیص سرطان سینه با سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل

پژوهشگران موسسه “Google Health” شرکت گوگل بتازگی سیستم تشخیصی مبتنی بر هوش مصنوعی جدیدی توسعه داده اند که می تواند با دقت بسیار بیشتری از پزشکان تومورهای سرطانی را تشخیص دهد.
گوگل یک سیستم جدید هوش مصنوعی نوین توسعه داده است که می تواند با دقت بسیار بالایی تورموهای سرطان سینه را شناسایی کند. بااینکه دستگاه های ماموگرافی بهترین ابزار تشخیصی برای تشخیص سرطان سینه به شمار می روند، اما یک ابزار غربالگری مناسب نیستند؛ برای اینکه پزشکان ممکنست توسط این دستگاه ها در بعضی موارد نتوانند حضور تومورهای سرطانی را به درستی تشخیص دهند.
طی این مطالعه پژوهشگران برای آموزش این سیستم به آن داده های ۱۰۰ هزار دستگاه ماموگرام را وارد کردند و سپس آزمایش بر روی افراد را شروع کردند. این پژوهشگران بعد از انجام آزمایش بر روی افراد دریافتند سیستم تشخیصی مبتنی بر هوش مصنوعی یاد شده می تواند موارد مبتلاشدن به سرطان سینه را با ۹.۴ درصد خطای کمتر در مقایسه با پزشکان تشخیص دهد.

سیستم تصویربرداری قابل حمل برای تشخیص سرطان پستان

پژوهشگران دانشگاه “نیویورک” در حال توسعه یک روش تصویربرداری جدید قابل حمل برای تشخیص سرطان سینه هستند.
این روش پتانسیل این را دارد که سرطان سینه در زنان را بهتر تشخیص دهد. پژوهشگران پروژه امیدوارند که سیستم تصویربرداری ساخت آنها به تشخیص زودهنگام سرطان سینه کمک نماید.
روش های مختلفی برای تصویربرداری وجود دارد که می توان از میان آنها به “ام.آر.آی” اشاره نمود. اما ام.آر.آی یک روش گرانقیمت است که ممکنست سبب بروز آلرژی در فرد شود. علاوه بر آن حمل این دستگاه آسان نیست. اصولا پزشکان بطور منظم از دستگاه ماموگرام برای تشخیص سرطان سینه استفاده می نمایند.
اگرچه این روش موثر است، ولی در بانوانی که بافت سینه آنها متراکم است، نمی توان به خوبی از این دستگاه بهره گرفت و این روش تاثیر کمتری روی آنها دارد. برخلاف ماموگرام، این دستگاه جدید که “DSM” نام دارد، بدون اشعه است و از یک لیزر برای روشن ساختن بافت پستان استفاده می نماید. ترکیب لیزر و اولتراسوند در یک روش تصویربرداری “پرتونگاری فوتوآکوستیک” نام دارد. در این دستگاه از هموگلوبین استفاده می شود و تصویربرداری از بافت پستان را ممکن می سازد. پژوهشگران پروژه گفته اند که این دستگاه به صورتی در حد میلی متری تومورها را تشخیص می دهد.

استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص دقیق تر سرطان پستان

پژوهشگران “دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس”(UCLA) در مطالعه اخیر خود به این نتیجه رسیده اند هوش مصنوعی می تواند بهتر از لطمه شناسان سرطان سینه را شناسایی کند.
پژوهشگران آمریکایی بتازگی ۲۴۰ تصویر بافت برداری از پستان را به یک سیستم هوش مصنوعی وارد کردند و نتایج تشخیص بیماری را با تشخیص ۸۷ لطمه شناس مقایسه کردند. بعد از آن پژوهشگران نتایج را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند هوش مصنوعی در تشخیص دو مورد از بیماری های پستان دقیق تر از پزشکان عمل کرده است.
هوش مصنوعی توانست بهتر و دقیق تر از پزشکان “کارسینوم داکتال مجرایی”(ductal carcinoma in situ) نوعی سرطان و “هیپرپلازی آتیپیک مجاری پستان”(atypical hyperplasia)، ضایعه پرخطر که دارای علایم سرطان است اما سرطانی نیست را تشخیص دهد.
نخستین قدم برای کارسینوم داکتال مجرایی و هیپرپلازی آتیپیک مجاری پستان یکسان است و طی آن پزشکان توده را برمی دارند اما مراحل بعدی بسیار متفاوت می باشد. افرادی که به کارسینوم داکتال مجرایی مبتلا هستند به لامپکتومی احتیاج دارند که اغلب با پرتودرمانی یا هورمون درمانی انجام می شود.
پژوهشگران اظهار کرده اند نتایج آزمایش رضایت بخش بوده است و امیدوارند در آینده با پیشرفت فناوری، هوش مصنوعی بتواند یک ابزار حیاتی و دستیار خوب برای لطمه شناسان باشد.

تشخیص سرطان سینه یک سال پیش از وقوع

هوش مصنوعی شرکت آب بی ام(IBM) قادر می باشد با تجمیع و ترکیب تصاویر و سوابق پزشکی بانوان، وقوع سرطان سینه در آنان را یک سال زودتر تشخیص دهد.
شرکت آی بی ام از هوش مصنوعی فقط برای پیش بینی دیابت استفاده نمی نماید. پژوهشگران این شرکت یک مدل هوش مصنوعی توسعه داده اند که می تواند سرطان بدخیم پستان را یک سال زودتر و با دقت ۸۷ درصدی که قابل مقایسه با رادیولوژیست ها است پیش بینی نماید.
در صورتیکه هم اکنون چند روش تشخیصی توسط هوش مصنوعی وجود دارد که به تصاویر ماموگرافی یا پرونده پزشکی بیمار متکی است، آی بی ام از هر دوی آنها استفاده می نماید. بدین سبب نتیجه قابل اعتمادتری گزارش می دهد.
روش آی. بی. ام آموزش هوش مصنوعی با تصاویر ماموگرافی ناشناس در رابطه با زیست نشانگرها(بیومارکرها) مانند سابقه حاملگی و داده های بالینی است که اجازه می دهد یک الگوریتم با دقت نسبتاً بالا ایجاد شود.
این الگوریتم می تواند احتمال تشخیص نادرست را با ایجاد ارتباط بین صفاتی مانند کمبود آهن و عملکرد تیروئید که در تصاویر پیدا نیست، کم کند.
آی بی ام حتی اطلاعاتی را از بیوپسی ها، آزمایش های آزمایشگاهی، سوابق ثبت سرطان و کدهایی از سایر روش های تشخیص می گیرد.
آی بی ام می گوید دقت این الگوریتم به اندازه ای خوب هست که بتواند بعنوان “چشم سوم” پزشکان مورد استفاده قرار بگیرد.
این الگوریتم می تواند تشخیص رادیولوژیست را تصدیق کند و بیماران را از شر دادن آزمایش های غیرضروری رها کند. این مزیت می تواند خصوصاً در کشورهایی که با کمبود نیرو و امکانات مواجهند مفید واقع شود.

تشخیص سرطان سینه ۵ سال زودتر از ابتلا!

پژوهشگران ام.آی. تی یک روش جدید مبتنی بر هوش مصنوعی برای دیدن تصاویر ماموگرافی اختراع کرده اند که می تواند در تشخیص سرطان سینه در زنان تا ۵ سال زودتر عمل کند. مدل هوش مصنوعی توسعه یافته توسط دانشمندان مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) می تواند سرطان سینه را بدون توجه به مسائل نژادی تا ۵ سال زودتر از آن که فرد به آن مبتلا شود پیش بینی نماید. یک مدل یادگیری عمیق که توسط یک تیم از پژوهشگران آزمایشگاه هوش مصنوعی MIT و آزمایشگاه هوش مصنوعی “CSAIL” و بیمارستان عمومی ماساچوست به وجود آمده است می تواند بر طبق یک ماموگرام پیش بینی نماید که آیا یک زن در آینده به سرطان سینه مبتلا خواهد شد یا نه و بر خلاف روش های قدیمی تر، به خوبی روی بیماران سیاه پوست کار می کند. سیستم های قبلی در تشخیص و پیش بینی سرطان سینه در بیماران سیاه پوست مشکل داشتند، اما این سیستم به خوبی روی هر دو کار می کند.
دانشمندان ابتدا به ماموگرام های بیش از ۶۰ هزار بیمار که در بیمارستان عمومی ماساچوست تحت درمان بودند، نگاه کردند. سپس زنانی را که طی پنج سال تحت نظارت بودند و به سرطان سینه مبتلا شده بودند شناسایی نمودند و با استفاده از این اطلاعات یک مدل ساختند که الگوهای ظریف در بافت پستان را که از نشانه های اولیه سرطان سینه هستند تشخیص می دهد.
این هوش مصنوعی توانایی کمک به حل اختلاف نژادی در مراقبت های بهداشتی زنان را دارد. از آنجائیکه اطلاعات فعلی در زمینه سرطان سینه برمبنای جمعیت سفید پوست به دست آمده است سبب تأخیر در تشخیص این بیماری در زنان رنگین پوست شده است. این اتفاق به عواقب شدیدی منجر گردیده است، چونکه زنان سیاه پوست نسبت به زنان سفید پوست ۴۳ درصد بیشتر قربانی سرطان سینه می شوند و جان خودرا از دست می دهند. همین طور بطور متوسط زنان هیسپانیک(اسپانیایی زبان)، سیاه پوست و آسیایی زودتر از همتایان سفیدپوست خود به سرطان سینه مبتلا می شوند.

ابداع جلیقه ای برای تشخیص بهتر سرطان پستان

“اشعه ایکس” و “ام.آر.آی” از روش های بسیار مؤثری برای تشخیص مراحل اولیه بیماری سرطان سینه به شمار می آیند. پژوهشگران اتریشی در مطالعه اخیرشان در حال توسعه یک جلیقه دارای سیم پیچ های رادیویی قابل انعطاف هستند که تصویربرداری ام.آر.آی را برای تشخیص سرطان سینه بهبود می بخشد. پژوهشگران “موسسه علمی اتریش” در وین در حال توسعه یک جلیقه هستند که اطراف آن سیم پیچ های دارای فرکانس رادیویی قابل انعطاف تعبیه شده است و از آن می توان برای تشخیص بهتر بیماری سرطان سینه استفاده نمود.
جلیقه مذکور دارای مجموعه ای از ۳۲ سیم پیچ دارای فرکانس رادیویی است که درون پارچه این جلیقه تعبیه می شوند. سیم پیچ های مذکور هشت سانتی متر (۳.۱ اینچ) طول دارند و با استفاده از کابل کواکسیال به یک گیرنده رادیویی متصل می شوند و چند سنسور نیز در داخل این جلیقه قرار داده شده اند که توسط آنها سیستم می تواند حرکات ناشی از تنفس بیمار را که موجب ایجاد اختلال در تصاویر می شود حذف نماید.
کابل کواکسیال یا کابل هم محور(Coaxial cable) کابلی است که دارای یک رسانای داخلی است که توسط یک عایق منعطف محصور شده است و روی این لایهٔ منعطف نیز توسط یک رسانای نازک برای انعطاف کابل به هم بافته شده است. هدف این لایه رسانای خارجی کابل جلوگیری از نفوذ نویزهای محیط کابل می باشد. همه این اجزا، در داخل عایق دیگری جاسازی شده اند.
ام.آر.آی ها بعنوان یک روش تشخیصی مفید نسبت به اشعه ایکس به شمار می آیند به این علت که آنها دارای تابش یوننده مضر نیستند. آنها همین طور دارای حساسیت بالاتر و تصاویر با وضوح بالاتری هستند. ام.آر.آی تصاویر سه بعدی از بدن انسان را با قرار دادن آن در مقابل یک میدان مغناطیسی قوی همراه با امواج رادیویی، تولید می کند. طی این مطالعه، این جریان هسته اتم های هیدروژن داخل بدن را تحریک می کند، که بعد از آن می توان توسط کامپیوتر آنها را به تصاویر آناتومی دقیق تبدیل کرد. در این روش هنگامی که بیمار برای انجام کارهای ماموگرافی بازگشت می کند، وارد یک لوله اسکنر ام.آر.آی می شود و سپس در آنجا از سیم پیچ های دارای فرکانس رادیویی برای ثبت تصویر استفاده می نمایند. بگفته پژوهشگران، این رویکرد هنوز تکمیل نشده است و دارای نواقصی است که بزودی و با آزمایشات بیشتر حل خواهد شد.

منبع:

دسته‌ها