ساخت سنسوری که حوضچه های پرورش ماهی را متحول می کند

به گزارش خرید بک لینک محققان موفق به ساخت یک سنسور مکعبی نظارت بر کیفیت آب شده اند که می تواند پرورش ماهی را به شکل قابل ملاحظه ای بهبود ببخشد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، نظارت بر کیفیت آب حوضچه های پرورش ماهی از اهمیت حیاتی برخوردار است، چونکه مشکلاتی از قبیل آلودگی آب می تواند به سرعت فاجعه به بار بیاورد.
حالا یک سنسور مکعبی کوچک و شناور جدید طراحی شده است که به صورت مداوم چندین عامل را در آب ردیابی می کند.
با عنایت به شرایط موجود، اپراتورهای مزارع ماهی معمولاً از چندین سنسور آب استفاده می نمایند که هر کدام چیزهای مختلفی همچون میزان اکسیژن یا اسیدی بودن آب را اندازه می گیرند و باید به صورت دستی بررسی شوند. در حالیکه سیستم هایی وجود دارند که سنسورهای مختلف را در یک دستگاه ترکیب می کنند، اما آنها بزرگتر و گرانتر هستند.
دانشمندان دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله عربستان(KAUST) در کوشش برای مرتفع ساختن این محدودیت ها، یک دستگاه کوچک شناور ابداع نموده اند. آنها به جای اینکه تلاش کنند همه عملکردهای نظارت بر کیفیت آب را روی یک تراشه بیاورند، از چندین تراشه روی وجوه یک مکعب استفاده کردند و یک سنسور مکعبی را توسعه دادند که عملکرد دستگاه های حجیم و گران قیمت را در یک مکعب کوچک عرضه می دهد.
این وسیله طوری طراحی شده است که سلول خورشیدی آن همیشه رو به بالا قرار می گیرد تا انرژی مورد نیاز خویش را از نور خورشید بگیرد و نیروی لازم را برای باتری های قسمت پردازنده فراهم آورد.
قسمت زیرین این مکعب هم حاوی حسگرهایی است که pH، دما، شوری و آمونیاک موجود در آب را اندازه گیری می کند، در حالیکه طرف های دیگر این مکعب دارای سنسورهای آلودگی هوا به همراه یک آنتن برای انتقال داده ها از راه بلوتوث به تلفن هوشمند هستند که در صورت تشخیص هرگونه مشکل، فوراً اخطار می دهد.
حالا محققان در حال ایجاد یک سیستم خنک کننده برای این دستگاه هستند تا از داغ شدن بیش از اندازه آن در هنگام قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید جلوگیری نمایند.
فناوری این سنسور مکعبی می تواند در موارد دیگر مانند نظارت بر نفت در خطوط لوله انتقال نفت استفاده گردد.
این مطالعه در مجله Small انتشار یافته است.

دسته‌ها