مرد آزاد دنیای کوانتوم درگذشت

خرید بک لینک مرد آزاد دنیای کوانتوم درگذشت
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، “فریمن دایسون” یک نظریه پرداز نظری بود که به فیزیک “نظریه همه چیز” مظنون بود.

نیویورک تایمز درباره وی نوشت: “فریمن دایسون”اعجوبه ریاضیات و فیزیک که فیزیک زیر اتمی را ترقی داد، روز جمعه در یک بیمارستان در نزدیکی شهر پرینستون و در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

“میا دیسون” دخترش مرگ وی را تأیید کرده است.

در حالیکه وی در سال ۱۹۴۹ دانشجوی جوان فارغ التحصیل از دانشگاه کرنل بود، یک مقاله نفس گیر که لایق کسب جایزه نوبل بود، نوشت که درک ما از چگونگی تعامل ماده و نور را برای ایجاد دنیای ملموس گسترش می داد. نظریه دایسون منجر به طرح ایده ای به نام الکترودینامیک کوانتومی یا “QED” شد که یکی از بزرگترین دستاوردهای علم مدرن است.

با این وجود، کار دایسون بعنوان یک نویسنده درباره چشم انداز فناوری، او را به شهرت عمومی رساند. وی سفینه های فضایی را متصور شده بود که با تأمین نیرو از انفجارهای هسته ای از منظومه شمسی می گذرند تا سیاره ها را استعمار کنند.

دایسون در کتاب “از اروس تا گایا” نوشت: زندگی من از ۵۵ سالگی شروع شد، سنی که من نخستین کتابم را منتشر کردم.

دایسون استاد دانشگاه پرینستون بود و در این دانشگاه تدریس می کرد.

وی در حالیکه هنوز دکترای خویش را نگرفته بود، مدرک افتخاری و یک بورس تحصیلی را از انجمن سلطنتی دریافت کرد. بنابراین است که وی دکتر دایسون خوانده می شد.

دایسون با وجود تحسین های فراوان، از خود بعنوان یک بدعت گذار علمی یاد می کرد و غالباً به دیگران راجع به پذیرفتن کامل نتایج تحقیقات ریاضی بعنوان یک حقیقت نهایی اخطار می داد.

در حالیکه کار ابتدایی دکتر دایسون در “QED” کمک کرد تا الکترون ها و فوتون ها در یک چارچوب نظری منسجم قرار گیرند، وی شک داشت که سوپراسترینگ ها یا ابرریسمان یا هر چیز دیگری در نهایت به “نظریه همه چیز” منجر شوند و قادر به متحد کردن همه فیزیک ها تحت یک فرمول بی نظیر شد.

نظریه همه چیز (Theory of everything)، یک نظریه فرضی در فیزیک نظری است که به بیان رابطه همه پدیده های فیزیکی با یکدیگر می پردازد. این نظریه در واقع تلاشی برای ترکیب نظریه نسبیت عام اینشتین و مکانیک کوانتومی است که ناسازگار با یکدیگرند. این نظریه همینطور درصدد یکپارچه سازی چهار نیروی اصلیِ شناخته شده طبیعت یعنی نیروی گرانش، نیروی هسته ای ضعیف، نیروی هسته ای قوی و نیروی الکترومغناطیس است.

نظریه ابرریسمان (Superstring theory) تلاشی در زمینه توضیح همه ذرات و نیروهای بنیادی طبیعت در چارچوب یک نظریه یکتا، از راه مدل کردن آنها به صورت لرزش های ریسمان های ریز ابرمتقارن است. نظریه ابریسمان، نامی کوتاه شده برای نظریه ریسمان ابرمتقارن است؛ چونکه برخلاف نظریه ریسمان بوزونی، این نظریه نسخه ای از نظریه ریسمان است که مفاهیم فرمیون و ابرتقارن را دربر می گیرد. از زمان انقلاب دوم ابرریسمان، پنج نظریه ابرریسمان بعنوان حدود متفاوت یک نظریه یکتا به نام نظریه ام، در نظر گرفته می شوند.

دسته‌ها