به گزارش خرید بک لینک پژوهشگران آمریکایی، الگوریتم جدیدی را روی گروهی از ربات های خزنده به کار گرفتند تا کاهش ترافیک و تصادف را روی آنها بررسی نمایند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه نورث وسترن، از آنجا که به کارگیری وسایل نقلیه خودران روز به روز بیشتر به واقعیت نزدیک می شود، احتیاج به روشی برای هدایت ایمن آنها و جلوگیری از ترافیک و تصادف، ضروری به نظر می آید.
پژوهشگران “دانشگاه نورث وسترن” (NU) برای حل کردن این مشکل، الگوریتمی ابداع نموده اند که تصادف نکردن خودرو های خودران را تضمین می نماید.
آنها این الگوریتم را روی نمونه شبیه سازی شده ۱۰۲۴ ربات و ۱۰۰ ربات واقعی در آزمایشگاه به کار گرفتند.
ربات ها در این آزمایش توانستند به صورت ایمن و کارآمد در کمتر از یک دقیقه با یکدیگر هماهنگ شوند و به صورت از پیش تعیین شده حرکت کنند.
“مایکل روبنشتاین” (Michael Rubenstein)، سرپرست این پروژه اظهار داشت: طبیعی است که هیچ کس تمایلی ندارد خودروی خودرانش در جاده تصادف کند یا گرفتار ترافیک شود. ما با درک نحوه کنترل ربات ها می توانیم چگونگی کنترل خودرو های خودران را هم درک نماییم تا تعامل آنها با یکدیگر به صورت ایمن صورت گیرد.
یکی از مزایای به کار بردن ربات های کوچک به جای ربات های بزرگ این است که به کنترل متمرکز نیازی ندارند؛ در نتیجه سیستم همکاری آنها به سرعت با شکست مواجه نمی گردد.
“روبنشتاین” اضافه کرد: اگر سیستم، کنترل متمرکز داشته باشد و یکی از ربات ها از کار بایستد، کل سیستم مختل می شود. در این سیستم، هیچ نیروی متمرکزی وجود ندارد تا کار ربات ها را به آنها گوشزد کند. هر ربات، تصمیمات خویش را می گیرد و اگر متوقف شود، بقیه ربات ها به کار خود ادامه می دهند.
این الگوریتم برای جلوگیری از تصادف، زمین زیر ربات ها را به صورت یک شبکه مورد بررسی قرار می دهد. با کمک این فناوری که به GPS شباهت دارد، هر ربات از محل قرار گرفتن خود در شبکه آگاه خواهد شد.
هر ربات قبل از تصمیم گیری برای حرکت، حسگرهایی را به کار می برد تا با ربات های نزدیک خود ارتباط برقرار کند و فضاهای خالی یا اشغال شده را در شبکه تشخیص دهد.
“روبنشتاین” افزود: ربات ها از حرکت کردن به سمت هر نقطه خودداری می کنند، مگر این که آن نقطه خالی شود و بدانند که ربات دیگری به آنجا نمی رود.
پژوهشگران باور دارند که این الگوریتم می تواند در خودرو های خودران به کار برود و از بروز تصادف و ترافیک پیشگیری کند.
این پژوهش، در مجله IEEE” Transactions on Robotics” به چاپ رسید.