معاون وزیر صنعت مطرح کرد: ظرفیت یک میلیارد دلاری گوشی ایرانی در اجرای نهضت ساخت داخل

خرید بک لینک: معاون وزیر صنعت با اشاره به اینکه تا آخر سال ۱۴۰۰ نهضت ساخت داخل در کشور اجرایی می شود، اظهار داشت: گوشی ایرانی، ظرفیت یک میلیارد دلار برای کمک به  اجرای این طرح را دارد.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از مهر، مهدی صادقی نیارکی امروز در مراسم امضای تفاهم نامه توسعه زیست بوم تولید گوشی هوشمند ایرانی با اشاره به اینکه ۳۴ پروژه در امتداد تولید داخل در وزارت صمت در حال پیگیری است، اظهار داشت: مهمترین پروژه طراحی شده ساخت داخل است که بر طبق برنامه ریزی انجام شده تا آخر سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار از واردات کشور کاسته و تبدیل به تولید داخل می شود.
وی اضافه کرد: در حوزه برق و الکترونیک و مخابرات، عدد احصاء شده حدود ۵۰۰ میلیون یورو است، گفت: تابحال ۱۱۸ میلیون یورو از این مبلغ تبدیل به تفاهم نامه و قرارداد تولید داخل شده است و در صورتیکه اپراتورهای ارتباطی و شرکت زیرساخت با ما همراه باشند، به این هدف دست می یابیم.
صادقی نیارکی اظهار داشت: یکی از اقلامی که قابلیت تبدیل شدن به تولید داخل را دارد، گوشی موبایل است که ما پیش بینی می نماییم با به کارگیری همه ظرفیت ها یک میلیارد دلار از مبلغ ۱۰ میلیارد دلار بوسیله ساخت گوشی ایرانی در نهضت ساخت داخل محقق شود.
وی اضافه کرد: تولید گوشی علاوه بر ایجاد فضای رقابت و کمک به تولید می تواند ابزاری برای تحریک تقاضا و مصرف داخلی باشد و در آینده نیز می توان بعنوان محصولی برای تحقق صادرات غیر نفتی به آن اتکاء کرد.
صادقی نیارکی تصریح کرد: در حوزه صنعت مخابرات تابحال دو میز توسعه ساخت داخل برگزار شده است که با عنایت به ارزش ۱۱۸ میلیون یورویی صنعت مخابرات، تولید داخلی این صنعت می تواند در توسعه اقتصادی کمک قابل توجهی کند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد: تفاهم نامه تولید گوشی تلفن همراه میان وزارت ارتباطات و وزارت صمت در امتداد اجرای قانون استفاده حداکثری از توان داخل صورت می گیرد و مسیر وزارت صمت برای سازندگان و اپراتورها در این راستا هموار شده است.
ستار هاشمی نیز در مراسم «امضای تفاهمنامه زیست بوم تولید تلفن همراه ایرانی در کشور گفت: هدف از ایجاد سازوکار برای تولید گوشی موبایل در کشور، ایجاد رقابت و شفافیت در بازار موبایل و کمک به ارتقای کیفی خدمات به مصرف کنندگان است.
وی افزود: در این راستا دیدگاه های علمی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته و نگاه دولت از «تصدی گری» به «تسهیلگری» در این پروسه تغییر یافته است.
معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: کارآفرینی از دیگر شاخص هایی است که در معماری زیست بوم تولید گوشی موبایل با نگاه ارزش آفرینی به تمام زیرمجموعه های این پروسه مد نظر قرار گرفته تا در نهایت شاهد کمک به توسعه بازار گوشی موبایل و تحریک تقاضا با استفاده از فروش توسط اپراتورها و تأمین مالی تولیدات گوشی در کشور باشیم.
هاشمی گفت: در این تفاهمنامه، قانون حداکثر استفاده از توان داخلی برای گوشی موبایل عملیاتی می شود و از ظرفیت پارک فناوری اطلاعات و منطقه ویژه اقتصادی وزارت ارتباطات و پژوهشگاه ICT برای استقرار تولیدکنندگان استفاده می نماییم. در این تفاهمنامه وزارت صمت و ارتباطات بر رفع موانع تولید در حوزه گوشی تلفن همراه تاکید کرده اند.

منبع:

دسته‌ها