یک کارشناس فناوری اطلاعات: پشتیبانی از کسب و کارهای نوپا بدون هیاهوی تبلیغاتی صورت گیرد

به گزارش خرید بک لینک یک کارشناس فناوری اطلاعات اعتقاد دارد که دولت برای پشتیبانی از کسب و کارهای نوپا باید الگوی مناسب تامین مالی داشته باشد و هیاهوی تبلیغاتی برای اعطای وام، فرار رو به جلو برای کم کاری است.
محمد صابری در گفتگو با خبرنگار مهر، نداشتن الگوی مناسب و دکترین تامین مالی و سرمایه گذاری روی طرح های کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات را مهمترین عامل به سرانجام نرسیدن ایده های نوآورانه عنوان نمود. وی تصریح کرد: هم اکنون هر وزارتخانه، سازمان و ارگانی به شکلی از فعالیتهای کسب و کارهای آنلاین حمایت می کنند که البته به علت نداشتن پروتکل و مدل منسجم سرمایه گذاری این طرح های کارآفرینی اغلب یا به سرانجام نمی رسند و یا به علت شیوه های نادرست حمایتی به سرعت ورشکسته می شوند. این کارشناس فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: اعطای وام های خود اشتغالی، عرضه بسته های حمایتی و اجرای شو و برنامه های تلویزیونی کسب و کار، باآنکه در ظاهر نشان از حمایت دارند ولی واقعیت این است که این نامناسب ترین مدل حمایتی از مشاغل نوظهور است. صابری افزود: اعطای وام خود اشتغالی برای یک کسب و کار مجازی که اغلب مدل درآمدزایی و بازاری درستی ندارد تنها سبب مقروض و بدهکار شدن این افراد به بانک ها می شود. چون که کسب و کار تنها راه اندازی یک خط تولید نیست بلکه وقتی صحبت از یک شغل می شود ما در مورد فرآیندی سخن می گوییم که از پیش تولید، تولید، بازاریابی، پخش و فروش را دربر می گیرد. این استاد دانشگاه افزود: واقعیت این است که بعضی از دستگاه ها و سازمان ها با عرضه وام و بسته های حمایتی تنها ژست کمک به کارآفرینان را به خود می گیرند و این نوعی از «سر خود بازکردن» است. وی با اشاره به اینکه الگوی حمایتی از طرح های کارآفرینی به جای اعطای وام باید به سرمایه گذاری های مشارکتی تغییر کند، اضافه کرد: اگر سازمان ها به جای وام، به سرمایه گذاری و گرفتن بخشی از امتیاز کسب و کار اقدام نمایند، برای موفقیت آن تلاش می کنند و البته این به معنای بنگاه داری سازمان ها و موسسات نیست. صابری اظهار داشت: یکی از الگوهای مناسب و دکترین تامین مالی و سرمایه گذاری روی طرح های کارآفرینی می تواند بدین سان باشد که دستگاه های مختلف وارد مشارکت با کارآفرینان در پروژه شده و این همراهی تا مرحله توانمندسازی کارآفرین و اشتغال زایی پایدار ادامه داشته باشد و پس از چند سال از پروژه ها خارج شده و کل آنرا به کارآفرین بومی واگذار کنند. این کارشناس فناوری اطلاعات افزود: در این مدل حمایتی دستگاه ها و موسسات و حتی بانک ها باید کمتر از ۴۹ درصد مشارکت را برعهده داشته باشند تا مدیریت اداره کسب و کار برعهده صاحب ایده باشد و بعد از آنکه شغل مورد نظر به سودهی کامل رسید و هزینه های سرمایه گذاری به صورت کامل بازگشت، دستگاه مورد نظر با کاهش مشارکت خود به شکل پلکانی سهم را به خود صاحب ایده واگذار و از پروژه بیرون برود. صابری تصریح کرد: دولت و مسؤلان برای پشتیبانی از کسب و کارها باید الگوی مناسب و دکترین تامین مالی و سرمایه گذاری داشته باشند وگرنه سخنرانی در همایش ها و هیاهوی تبلیغاتی برای اعطای وام خود اشتغالی و امثالهم، یک فرار رو به جلو برای کم کاری است.

دسته‌ها