پژوهشگران دانشگاه دارتموث : درک بصری آگاهانه در خارج از سیستم بینایی رخ می دهد

به گزارش خرید بک لینک پژوهشگران ˮدانشگاه دارتموثˮ(Dartmouth College) آمریکا در مطالعه اخیرشان دریافته اند که درک بصری آگاهانه در خارج از سیستم بینایی رخ می دهد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، مطالعه اخیر پژوهشگران “دانشگاه دارتموث”(Dartmouth College) آمریکا نشان داده است که درک آگاهانه از موقعیت بصری در لوب های پیشانی مغز اتفاق می افتد نه در سیستم بینایی در قسمت پشتی مغز.
“سیروی لیو”(Sirui Liu) فارغ التحصیل رشته علوم روانشناسی و مغز دانشگاه دارتموث اظهار داشت: مطالعه ما شواهد روشنی در خصوص اینکه سیستم بینایی نشان دهنده آنچه که می بینیم نیست بلکه نشان دهنده دنیای فیزیکی است را عرضه می دهد. آنچه می بینیم در سلسله مراتب پردازش مغز، در نواحی جلوی مغز که معمولاً با پردازش بصری در ارتباط نیستند پدیدار می شود.
جهت بررسی چگونگی درک موقعیت مغز، پژوهشگران از شرکت کنندگان خواستند تا یک سری از کارها را در حالیکه در یک اسکنر اف ام آرآی یا تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی(fMRI) بودند انجام دهند. از شرکت کنندگان خواسته شد که به یک نقطه سیاه ثابت در سمت چپ صفحه کامپیوتر در داخل اسکنر خیره شوند در حالیکه یک نقطه که میان سیاه و سفید، معروف به یک “پچ گابور”(Gabor patch) می چرخید، در حاشیه حرکت می کرد. سپس از شرکت کنندگان خواسته شد جهت حرکت پچ را مشخص کنند.
به نظر رسید که این پچ در صفحه با زاویه ۴۵ درجه حرکت می کند، در حالیکه در حقیقت با یک حرکت عمودی به سمت بالا و پایین حرکت می کرد. در اینجا، مسیر درک شده کاملاً متفاوت از مسیر فیزیکی واقعی است که روی شبکیه فرود می آید. این یک توهم دو جریانه(double-drift illusion) بوجود می آورد. جهت جریان در طول کارآزمایی ها تصادفی بود.
به صورت متوسط، شرکت کنندگان گزارش دادند که مسیر حرکت درک شده با مسیر واقعی ۴۵ درجه یا بیشتر متفاوت می باشد. محققان دریافتند که در حالیکه سیستم تصویری داده ها را جمع آوری می کند، تعویض بین کدنویسی مسیر فیزیکی و کدنویسی مسیر درک شده(مسیر توهم) در خارج از قشر بینایی به صورت کلی در مناطق پیشانی اتفاق می افتد.
“پاتریک کاواناغ”(Patrick Cavanagh) استاد تحقیقات روانشناسی و علوم مغزی دانشگاه دارتموث و پژوهشگر ارشد این مطالعه اظهار داشت: داده های ما کاملاً تأیید می کنند که مناطق لوب پیشانی برای ظهور درک آگاهانه حیاتی می باشد و این ها در حالی است که تحقیقات قبلی اثبات نموده بود لوب های پیشانی تنها مسئولیت کارهایی مانند تصمیم گیری و تفکر را دارند. یافته های ما نشان داده است که این ناحیه از مغز هم آخرین مرحله برای درک مکان های اشیاء است.
یافته های این مطالعه در مجله “Current Biology” منتشر گردید.

دسته‌ها