با تلاش پژوهشگران آمریکایی صورت گرفت ابداع سیستم جدیدی برای پیشبینی دقیق زمین لرزه و سونامی

به گزارش خرید بک لینک پژوهشگران آمریکایی، سیستم جدیدی برای پیشبینی زمین لرزه و سونامی ابداع نموده اند که می تواند حتی کوچکترین تغییرات را هم تشخیص دهد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، دانشمندان “دانشگاه جنوب فلوریدا”(USF) توانستند یک شناور آب کم عمق را با موفقیت ابداع و آزمایش نمایند. این شناور در آزمایش خود توانست حرکات و تغییرات کوچک کف دریا را که معمولا به خطرات کشنده ای همچون زلزله، آتشفشان و سونامی منجر می شوند، شناسایی کند.
این گروه پژوهشی موفق شدند بودجه ای به مبلغ ۸۲۲ هزار دلار را از “بنیاد ملی علوم”(NSF) آمریکا جذب کنند. این شناور سال قبل در خلیج مکزیک به کار گرفته شد و توانست داده هایی را در مورد حرکت سه بعدی بستر دریا عرضه نماید. دانشمندان باور دارند که این سیستم نهایتا می تواند تغییرات کوچکی را که در پوسته زمین رخ می دهند، شناسایی کند.
این فناوری که هنوز در مرحله انتظار برای ثبت اختراع به سر می برد، به یک سیستم “GPS” دقیق برای مکان یابی مجهز است. پروفسور “تیم دیکسون”(Tim Dixon)، استاد دانشگاه جنوب فلوریدا اظهار داشت: جهت یابی این شناور، با کمک یک قطب نمای دیجیتال صورت می گیرد که می تواند اطلاعات مربوط به زیر و بمی صدا و چرخش را با بررسی حرکت زمین گردآوری کند و زمین لرزه های بزرگ عامل سونامی را تشخیص دهد.
باآنکه هم اکنون روش های دیگری هم جهت بررسی بستر دریا در دسترس قرار دارند اما این تکنولوژی جدید می تواند عملکرد بهتری در عمق اقیانوس داشته باشد.
به قول پژوهشگران، آب های ساحلی کم عمق که معمولا عمق آنها به کمتر از چند صد متر می رسد، محیطی چالش برانگیز به شمار می روند اما در زمینه های گوناگون همچون پیشبینی زمین لرزه های ویرانگر، از اهمیت زیادی برخوردار می باشند. آنها تاکید دارند که فرآیندهای انباشتن و آزاد کردن، برای درک زمین لرزه ها و سونامی هایی که در پوسته زمین رخ می دهند، بسیار مهم هستند.
این سیستم در طرح آزمایشی خود توانست چندین طوفان را در خلیج مکزیک تشخیص دهد. دیکسون افزود: این سیستم می تواند حتی حرکاتی به کوچکی دو سانتی متر را هم شناسایی کند.
وی ادامه داد: این فناوری، کاربردهای بسیاری در صنایع مربوط به نفت و گاز و بررسی وجود آتش فشان در بعضی نواحی دارد اما نوع بزرگتر آن می تواند به پیشبینی زمین لرزه ها و سونامی های بزرگ و ویرانگر هم کمک نماید.
این پژوهش، در مجله “Journal of Geophysical Research-Solid Earth” به چاپ رسید.