با رهبری پژوهشگر ایرانی توسعه یافت سیستمی برای کشتن ویروس های موجود در سلول های انسانی

خرید بک لینک: پژوهشگران موسسه ˮام.آی. تیˮ و دانشگاه ˮهارواردˮ با رهبری ˮپردیس ثابتیˮ(Pardis Sabeti) پژوهشگر ایرانی در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه سیستمی موسوم به ˮکاروِرˮ(CARVER) شده اند که می تواند ویروس های شناسایی شده در بدن انسان را از بین ببرد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا، تیمی از پژوهشگران به رهبری “پردیس ثابتی” پژوهشگر ارشد ایرانی سیستمی را برای از بین بردن ویروس های مبتنی بر آر. ان.آی مانند “ابولا” در سلول های انسانی ایجاد کردند. بعضی از شایع ترین و کشنده ترین ویروس های انسانی، مبتنی بر آر. ان.آی هستند. برای حل این مسئله، تیمی از پژوهشگران موسسه ام.آی. تی و “هاروارد” یک ماده ضد ویروس ایجاد کردند که می تواند ویروس های مبتنی بر آر. ان.آی پنهان شده در سلول های انسانی را پیدا کرده و از بین ببرد.

کمبود داروهای از بین برنده ویروس های آر. ان.آی
طی این مطالعه که در مجله “Molecular Cell” انتشار یافت، پژوهشگران به سرپرستی پردیس ثابتی پژوهشگر ارشد ایرانی و استاد دانشگاه هاروارد و “کاترین فریج”(Catherine Freije) دانش آموخته دانشگاه “هاروارد” و “کمرون میرولد” (Cameron Myhrvold) پژوهشگر فوق دکترا موفق شدند یک آنزیم برش “آر. ان.آی کریسپر”(CRISPR RNA) را به یک عامل تبدیل کنند که می تواند ویروس هایی مانند ابولا، زیکا و آنفولانزا را از بین ببرد.
پژوهشگران اعلام کردند در صورتی که داروها به اندازه کافی در از بین بردن عفونت ها موفق نباشند، از این روش استفاده می کنند. بگفته پژوهشگران طی ۵۰ سال قبل ۹۰ داروی ضد ویروسی مورد تأیید بالینی به وجود آمده اند اما آنها فقط ۹ بیماری را درمان می کنند. پژوهشگران خاطرنشان کردند که تنها برای ۱۶ ویروس واکسن وجود دارد و آن واکسن ها نیز توسط اف. دی. ای تأیید شده است.
پژوهشگران قبل از این نیز موفق به توسعه آنزیم Cas۱۳ که ابزاری برای برش و ویرایش آر. ان.آی و شناسایی ویروس ها و باکتری ها در سلول های انسانی است، شده بودند. حالا آنها از Cas۱۳ یا سیستم کریسپر استفاده می نمایند تا آنها بعنوان یک ضد ویروس در سلول های انسانی عمل کنند. پژوهشگران قابلیت های Cas۱۳ را در یک سیستم ترکیب کرده اند که در آینده می تواند این عفونت ها را تشخیص داده و درمان کند. سیستمی که آنها توسعه داده اند “کارور” نام دارد.
“پردیس ثابتی” که پژوهشگر “مؤسسه پزشکی هاورد هیوز”(HHMI) نیز است، اظهار داشت: پاتوژن های ویروسی انسان بسیار متنوع هستند و بطور مداوم با محیط خود سازگار می شوند. طی این مطالعه ما سیستم کارور که یک فناوری تشخیصی و ضد ویروسی قدرتمند است را توسعه دادیم که می تواند طیف گسترده ای از ویروس ها را از بین ببرد.
ابزار پژوهشگران سلول های آر. ان.آی ویروسی را ۴۰ برابر کاهش داده است. پژوهشگران برای آزمایش اثربخشی سیستم کارور آنرا در سلول های انسانی که دارای “ویروس کوریومننژیت لنفاوی”(LCMV)، “ویروس ای آنفلوانزا”(Influenza A virus) و “ویروس استوماتیت وزیکولار”(VSV) بودند، آزمایش کردند. ۲۴ ساعت بعد از قرار دادن ژن Cas۱۳ و آر. ان. ای راهنما به داخل سلول، پژوهشگران این سلول ها را در معرض ویروس قرار دادند. بعد از ۲۴ ساعت، آنزیم های Cas۱۳، سطح آر. ان. ای ویروسی در سلول ها را تا ۴۰ برابر کاهش دادند.
“کاترین فریج” یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: ما از Cas۱۳ بعنوان یک ابزار تحقیقاتی برای کشف خیلی از جنبه های زیست شناسی ویروسی در سلول های انسانی استفاده می نماییم. همین طور می توان از آن بعنوان یک ابزار بالینی نیز استفاده نمود جایی که می توان از این سیستم ها برای تشخیص یک نمونه، معالجه عفونت ویروسی و سنجش اثربخشی درمان بهره برد.

“پردیس ثابتی” پژوهشگر این مطالعه کیست؟
پردیس ثابتی سال۱۳۵۴ در تهران متولد شد. وی زیست شناس محاسباتی، ژنتیک دان پزشکی و ژنتیک دان فرگشتی است که روشی آماری بیوانفورماتیکی را توسعه داده است که بخش های در معرض انتخاب طبیعی را مشخص می کند. زیست داده ورزی یا بیوانفورماتیک دانش استفاده از علوم کامپیوتر و آمار و احتمالات در شاخه زیست شناسی مولکولی است. در ۱۹۹۷ مدرک کارشناسی خود در رشته زیست شناسی را از موسسه فناوری ماساچوست دریافت کرد و سپس دکترای ژنتیک را در سال ۲۰۰۲ از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد بعد از آن در سال ۲۰۰۶ او موفق به ستاندن مدرک دکترای پزشکی خود از دانشکده پزشکی هاروارد شد. وی الان استاد تمام دانشگاه هاروارد است.