چاپ اندام تنها در چند ثانیه!بعلاوهفیلم

خرید بک لینک: دانشمندان سوئیسی با کمک دانشمندان هلندی موفق به ابداع روش جدیدی برای چاپ سه بعدی اندام بدن شده اند که این کار را تنها در عرض چند ثانیه ممکن می کند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، ما بتازگی چیزهای زیادی در مورد چاپ زیستی سه بعدی شنیده ایم، روشی که در آن می توان اندام و قطعات کوچک بدن را با بافت بیولوژیکی چاپ کرد. حالا یک تکنولوژی جدید نوید می دهد که این روند سریع تر و عملی تر از همیشه صورت خواهد گرفت.
چاپ زیستی سه بعدی بطور معمول با روشی شبیه به چاپ سه بعدی معمولی انجام می شود که طی آن یک جسم به آرامی به شکل لایه لایه چاپ و ایجاد می شود. لایه های متوالی از مواد روی یکدیگر قرار می گیرند و جسم نهایی حاصل می شود. اما این روش لایه لایه به این معنا است که چاپ حتی یک مورد ساده می تواند ساعت ها یا شاید چند روز طول بکشد.
اخیرا دانشمندان در حال آزمایش یک روش سریع تر برای چاپ انواع اشیاء غیر بیولوژیکی هستند که به چاپ حجمی مشهور است. اما حالا یک تیم از انستیتوی تحقیقاتی EMPA سوئیس با همکاری پژوهشگران دانشگاه اوترخت هلند این فناوری را برای تولید اندام بدن با اندازه چند سانتی متر مربع تطبیق داده اند. این قطعات شامل دریچه قلب، مینیسک و یک بخش پیچیده از استخوان ران است.
این پروسه شامل شلیک پرتوهای لیزر به داخل یک لوله است که آهسته در حال چرخیدن است و با یک هیدروژل سلول بنیادی حساس به نور پر شده است و با تمرکز انرژی نور در مکان های خاص می توان ژل را در آن نقاط سفت کرد تا طی چند ثانیه شیء سه بعدی مورد نظر را تولید کرد. ضمن اینکه سلول های بنیادی در این پروسه لطمه نمی بینند.
دانشمندان در مرحله بعد سلول های اندوتلیال را اضافه می کنند که سطح داخلی رگ های خونی را می سازند. این کار موجب می شود تا قطعه چاپ شده حاوی عروق شود، در صورتیکه سلول های بنیادی به انواع سلول های مورد نیاز یعنی سلول های قلب، سلول های استخوانی و غیره متمایز می شوند.
محصول نهایی می تواند بعدا بعنوان یک جایگزین در بدن گیرنده انسانی یا آزمایش های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد و نیاز به حیوانات آزمایشگاهی را کم کند.
“کریستوف موزر” رئیس آزمایشگاه دستگاه های فوتونیک کاربردی موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان می گوید: این تازه آغاز کار است. ما معتقدیم که روش ما ذاتا مقیاس پذیر است و می تواند برای تولید طیف گسترده ای از مدلهای بافت سلولی مورد استفاده قرار گیرد.
پروسه چاپ زیستی حجمی در یک مقاله در مجله Advanced Material انتشار یافته است.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع:

دسته‌ها