سیارک خطرناک گمشده پیدا شد!

به گزارش خرید بک لینک اخترشناسان سرانجام یک سیارک خطرناک که احتمال برخورد با زمین را داشت و مدت ها بود که گمشده بود را پیدا کردند و گویا خوشبختانه امسال به زمین برخورد نخواهد کرد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، از بین تمام چیزهایی که ستاره شناسان نمی خواهند از دست بدهند، یک سیارک با احتمال برخورد با زمین در صدر لیست قرار دارد که برای یک سیارک به نام “۲۰۰۶ QV89” اتفاق افتاده بود و ۱۳ سال بود که مفقود شده بود.
حالا این سیارک باردیگر در مداری که آنرا به زمین نزدیک می کند، پیدا شده است و ستاره شناسان احتمال برخورد آن با زمین را حداقل طی قرن آینده بررسی می کنند.
سیارک “۲۰۰۶ QV89” در ماه آگوست سال ۲۰۰۶ کشف شد، هنگامی که از کنار زمین عبور کرد و به مدت ۱۰ روز قابل مشاهده بود. در طول آن زمان، ستاره شناسان با دقت نقشه آنرا ترسیم کردند و تشخیص دادند که با احتمال یک هفت هزارم در سپتامبر ۲۰۱۹ با زمین برخورد می کند. سپس این سنگ فضایی به مدت ۱۳ سال بدون هیچ ردی ناپدید شد.
با نزدیک شدن تاریخ گمان زده شده، ستاره شناسان از اوایل سال جاری میلادی آغاز به گشتن آسمان برای هرگونه علامت بازگشت این سیارک کردند. مشکل این بود که منطقه ای که باید به دنبال آن می گشتند مساحتی ۶۰ برابر عرض ماه داشت.
منجمان به جای کوشش برای جستجوی سوزن در انبار کاه، روی معدود نقاطی که سیارک در صورت وجود در آنها با زمین برخورد می کرد، تمرکز کردند و بعد از انجام این کار، آژانس فضایی اروپا در ماه ژوئیه اعلام نمود که هیچ اثری از سیارک مذکور در آن نقاط پیدا نکرده است، به این مفهوم که خوشبختانه قرار نیست این سنگ در ماه سپتامبر با زمین برخورد کند.
با این وجود هنوز هم دانستن اینکه این سیارک کجاست و یافتن آن مهم بود. از این گذشته، این سیارک امسال با زمین برخورد نمی کند، اما محاسبات نشان می داد که امکان دارد به جای آن سال آینده به زمین برخورد کند.
در حقیقت حدودا دو جین تاریخ برخورد احتمالی دیگر طی ۱۰۰ سال آینده وجود داشت که ۸ تای آنها طی دهه آتی بود.
حالا این سنگ سرکش بالاخره موقعیت یابی شده است. مشاهداتی که در ۱۱ اوت با تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوایی انجام شد، این سیارک را در یکی از نقاطی که تصور می شد به احتمال زیاد ظاهر شود، یافت.
“دیوید تولن” سرپرست تیم یافتن این سیارک می گوید: ما شنبه شب هفته گذشته با وجود برخی ابرهای نازک سیروس و مهتاب زیاد، فقط به چهار دقیقه داده تلسکوپ نیاز داشتیم تا اثبات نماییم که شیء مورد نظرمان را پیدا کرده ایم.
بعد از اعلام این خبر در روز یکشنبه به انجمن نجوم آمریکا، تیم هایی از ناسا و دانشگاه “پیزا” آغاز به تحلیل داده ها کردند تا مسیرهای به روز شده این سیارک را تهیه و بررسی نمایند که آیا هنوز خطر آن زمین را تهدید می کند یا خیر.
خبرهای خوب به سرعت پدیدار شدند و محققان گفتند که سیارک “۲۰۰۶ QV89” سیاره زمین را در قرن آتی تهدید نمی کند و با آن برخوردی نخواهد داشت.
البته این تنها سنگ فضایی نیست که احتمال برخورد با زمین را دارد. ناسا و سایر سازمان های فضایی هزاران مورد از این اشیاء را مورد توجه قرار داده اند. این در شرایطی است که نزدیک شدن این سیارک ها به زمین یک اتفاق شایع است اما تابحال هیچکدام از آنها در یک مسیر برخورد قرار نگرفته اند.
چنانچه در آینده مشخص شود که هر کدام از این سیارک ها به زمین برخورد خواهند کرد، ناسا برنامه ریزی خویش را برای محافظت از زمین خواهد داشت.

دسته‌ها