بازداشت دانشمند چینی بعد از تولد نخستین نوزادان با اصلاح ژنتیکی

به گزارش خرید بک لینک دانشمند چینی که برای اولین بار نوزادانی را با روش اصلاح ژنتیکی به دنیا آورده بود، بازداشت شد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از تک کرانچ، دانشمند چینی که برای اولین بار نوزادانی را با روش اصلاح ژنتیکی به دنیا آورده بود، در شهر شنژن چین بازداشت شد.
“جیانکوی هه”(Jiankui He)، دانشمند و پژوهشگر “دانشگاه علم و فناوری جنوب”(SUSTech) چین و موسس دو استارتاپ زیست فناوری، از فناوری کریسپر برای حذف ژن “CCR5” بهره برد تا نوزادانی مقاوم در مقابل ایدز به دنیا بیاورد. این ویروس، نقش مهمی در جلوگیری از تاثیر ویروس ایدز بر سلول های رحم بر عهده دارد. هه در نوامبر سال جاری با حذف این ژن، دو دختر دوقلو به دنیا آورد.
جامعه بین المللی علمی، حدودا به سرعت او را به خاطر استفاده از این فناوری در رحم انسان محکوم نمود و دولت چین هم به سرعت جلوی ادامه پژوهش او را گرفت. حالا مشخص شده که دولت، هه و خانواده او را تحت بازداشت خانگی قرار داده است و آنها تحت محافظت نیروهای مسلح در خانه ای واقع در محوطه دانشگاه به سر می برند.
گفته می گردد که هه، اجازه برقراری تماس تلفنی و ارسال ایمیل را دارد. وی در تماسهای خود درباره موضوعات مربوط به شرکت صحبت کرده اما در جواب گزارشگران، محل نگهداری خویش را تایید نکرده است.
دانشگاه علم و فناوری جنوب، هیچ گزارشی در مورد محل نگهداری دکتر هه نداده و فقط به این جمله بسنده کرده است: “در حال حاضر، اطلاعات هیچ کس دقیق نیست و فقط مقامات مربوط از این مورد آگاه هستند.” با این حال، مقامات هم سکوت اختیار کرده اند.
منابع خبری گزارش داده اند که نیروهای امنیتی، از دسترسی دیگران به محل سکونت هه جلوگیری می کنند و ملاقات کنندگان هم دسترسی به او را انکار کرده اند.
دکتر هه اولین بار، نتایج آزمایشات خویش را در دومین اجلاس بین المللی در مورد ویرایش ژنوم انسان عرضه داد و بلافاصله بعد از این ارائه، محکوم شد.

برنده جایزه نوبل و از روسای این اجلاس اظهار داشت: من فکر می کنم این آزمایش، روند شفافی نداشته است. ما فقط بعد از رخ دادن این اتفاق و به دنیا آمدن نوزادان، درباره آن شنیده ایم. من شخصا فکر نمیکنم این آزمایش از نظر پزشکی ضرورتی داشته باشد و باور دارم به خاطر عدم شفافیت کافی، یک شکست در جامعه علمی به حساب می آید.
“آلتا کارو”(Alta Charo)، زیست شناس “دانشگاه ویسکانسین-مدیسن”(UW–Madison) اظهار داشت: این آزمایش با ظاهرسازی های دروغین صورت گرفته است. به کسانی که در این بررسی داوطلب شده اند، گفته شده که در آزمایشی برای واکسن ایدز شرکت می کنند و امکان دارد این پژوهش برای آنها مزایایی داشته باشد اما در واقع نوزادان متولد شده بیشتر از سود بردن، ضرر می کنند و در معرض خطر قرار می گیرند. هیچ راهی برای ارزیابی مزایای این پژوهش وجود ندارد.

دسته‌ها