۱۸ دسامبر سالروز حضور اولین اخترشناسان در مدار زمین

به گزارش خرید بک لینک روز ۱۸ دسامبر ۱۹۷۳ ناو کیهانی سایوز-۱۳ با دو سرنشین به نامهای پیوتر کلیموک و والنیتن لبدف راهی مدار زمین شد. این ناو مجهز به وسایل تحقیقاتی و علمی متعددی بود که تا آن زمان در هیچ سفینه سرنشین داری(به استثناء آزمایشگاه های مداری) سابقه نداشت.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا؛ علاوه بر آن سرنشینان این سفینه که یک خلبان نیروی هوایی و یک مهندس طراح سامانه های فضایی بودند، از مدت ها قبل زیر نظر گریگور گورزادیان دانشمند برجسته ارمنی آموزش می دیدند تا همانند دو اخترشناس حرفه ای کار را با یک تلسکوپ که توسط وی طراحی و تولید شده بود انجام دهند. سفینه ۶۵۶۰ کیلوگرم سایوز-۱۳ حدود ۱۰ دقیقه پس از پرتاب در فضا قرار گرفت و ظرف چند ساعت توانست در مداری با اوج و حضیض ۲۷۳- ۱۹۳ کیلومتر و زاویه شیب ۶/۵۱ درجه نسبت به خط استوا گردش خود به دور زمین را آغاز کند.

گرچه برخی آزمایش های دیگر همچون آزمایش سامانه اوآسیس-۲ ویژه بازیابی آب و هوای مصرف شده در جریان سفرهای فضایی هم انجام شد اما در حقیقت می توان گفت این تنها ماموریت فضایی بود که جهت پژوهش های اخترشناسانه سازماندهی شد و هدف پرواز، تحقیقات نجومی جهت یافتن منابع اشعه ماوراء بنفش در جهان توسط تلسکوپ اوریون-۲ بود. در این تلسکوپ پیچیده که در آن از سامانه های برقی، الکترونیکی و مکانیکی استفاده شد امکان تهیه عکس در طیف های مختلف مثل ماوراء بنفش و اشعه ایکس وجود داشت. دو کیهان نورد توانستند با امکانات موجود در آن تصاویری با زاویه باز از خورشید، کهکشان راه شیری و ستارگان دیگر کهکشان ها تهیه کنند.

فضانوردان همینطور به مطالعه ستاره دنباله دار کوهوتک که در آن زمان از نزدیکی زمین می گذشت پرداختند. عکسبرداری از زمین با سامانه چند جانبه برای تهیه تصاویری از زمین در ۹ طیف رنگی از مادون قرمز تا ماوراء بنفش همچون کار های فضانوردان بشمار می رفت. برای انجام این ماموریت مهم، مهندسان شرکت فناوری های فضایی انرگیا در بخش مداری ناو سایوز تغییراتی دادند تا بتوانند تلسکوپ اوریون را نصب کنند. از زمان پرتاب این سفینه، گورزادیان در مرکز هدایت پرواز حاضر بود و قدم به قدم فضانوردان را برای یافتن اهداف در کیهان راهنمایی می کرد. این پرواز حدود ۸ شبانه روز طول کشید و در تمام لحظات کاری، گورزادیان در سالن هدایت پرواز بر فعالیت کیهان نوردان نظارت داشت. اوریون-۲ توانست بیشتر از دو هزار ستاره را ثبت کند که تا آن زمان در هیچ کدام از کاتالوگ ها وجود نداشت.

در ۲۵ دسامبر اعلام گردید که دو کیهان نورد توانسته اند کلیه وظایف خویش را به انجام برسانند و آماده می شوند به زمین بازگردند.سرانجام بعد از هشت روز کار و فعالیت سخت، کلیموک و لبدف کلیه نتایج کار خویش را در بخش فرودی جمع آوری و بسته بندی کردند و عازم زمین شدند. سفر ۲۷۴/۵ میلیون کیلومتری سایوز-۱۳ با فرود در روز ۲۶ دسامبر در ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی قرقنده قزاقستان به پایان رسید.

دسته‌ها