هنگام برخورد صخره مذاب و آب چه اتفاقی می افتد؟ انفجار آتشفشانی را ببینید بعلاوه تصاویر

خرید بک لینک: پژوهشگران آمریکایی توانستند با استفاده از گدازه های واقعی، انفجارهایی که در طول فوران آتشفشان رخ می دهند، بازسازی کنند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، آزمایشات نمایشی که برای بازسازی فعل و انفعالات انفجاری در طول فوران آتش فشان صورت می گیرند، نشان می دهند که هنگام برخورد صخره مذاب و آب چه اتفاقی می افتد.
برخلاف پژوهش های پیشین که در آنها از یک فنجان گدازه استفاده می شد، دانشمندان با استفاده از ۱۰ گالن گدازه دست ساز که در جعبه های فولادی قرار داشتند، ۱۲ آزمایش انجام داده اند تا اثرات سرعت های متفاوت تزریق آب را بررسی نمایند.
بااینکه ترکیب این مایعات همیشه واکنش شدیدی به دنبال ندارد اما پژوهشگران دریافتند که این برخوردها تحت شرایط خاصی، به انفجارهای خودجوشی منجر می شوند که خطر فوران را می افزایند.

“اینگو ساندر”(Ingo Sonder)، دانشمند مرکز مطالعات جغرافیای خطر “دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو”(SUNY Buffalo) اظهار داشت: فوران آتش فشان، خطرناک می باشد و رخداد آرامی نیست. آزمایشات ما، سوژه محبوس شدن آب در صخره مذاب را در فیزیک پایه جستجو می کنند.
پژوهشگران با انجام دادن ۱۲ آزمایش توانستند تعامل میان آب و گدازه را هنگام تزریق آب بررسی نمایند. آنها ارتفاع جعبه های فولادی را باز از حدود هشت تا ۱۸ اینچ تغییر دادند.

آزمایش ها نشان می دهند که انفجارهای خودکار، هنگامی رخ می دهند که حداقل یک فوت صخره مذاب در نقطه ترکیب آب و گدازه وجود داشته باشد.
تزریق آب با سرعت بالاتر و وجود گدازه در ظروف بلندتر، واکنش های شدیدتری به همراه دارد. این واکنش ها در طبیعت هم به چشم می خورند. برای مثال، برخورد آب و گدازه هنگام فوران کوه آتشفشانی “کیلاویا” (Kilauea) در هاوایی می تواند انفجارهایی را به همراه داشته باشد.

ساندر اضافه کرد: گاهی اوقات، برخورد گدازه و آب می تواند یک فعالیت انفجاری بزرگ را به همراه داشته باشد. در بقیه موارد، هیچ انفجاری وجود ندارد و گدازه، تنها سرد میگردد و شکل های جالبی به وجود می آورد. هدف ما، کوشش برای درک شرایطی است که سبب شدیدترین واکنش ها می شوند.

یافته های این پژوهش می توانند بینش مهمی در مورد رفتار آب هنگام محبوس شدن توسط گدازه عرضه کنند. گفتنی است که پژوهشگران تاکید نمودند هنوز برای نتیجه گیری زود است و آنها الگوهایی را در این مورد کشف کرده اند.

این پژوهش، در مجله “Journal of Geophysical Research” به چاپ رسید.

دسته‌ها