فریب دادن مغز تنها با یک آزمایشبعلاوهفیلم

خرید بک لینک: دانشمندان ˮدانشگاه ییلˮ(Yale University) ایالات متحده آمریکا یک آزمایش خطای دید توسعه داده اند که آزمایش مذکور مغز را وادار به باور یک سناریوی شبیه سازی شده می کند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، در آزمایش خطای دیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه ییل بوجود آمده است، دو نقطه روی یک “نقشه متحرک”(moving map) شهر توکیو قرار دارند و به نظر می آید که نقطه قرمز نقطه آبی را دنبال می کند اما طی آزمایش ناگهان، نقطه آبی آغاز به تعقیب نقطه قرمز می کند.
سیستم بینایی ما طوری تنظیم شده است که ما بتوانیم در محیطی سه بعدی و سرشار از نور، سایه، رنگ، بافت و اشیا و اشکالی متنوع و مختلف در فواصل دور و نزدیک ببینیم. خطای دید به احساس دیدن تصاویری گفته می گردد که فریبنده یا گمراه کننده هستند. در این حالت اطلاعاتی که بوسیله چشم جمع آوری شده و توسط مغز پردازش می گردد منجر به درک تصویری می گردد که با واقعیت آن تصویر تطابق ندارد.
در این مطالعه پژوهشگران توضیح می دهند که همه این اتفاقات آنطور که افراد مشاهده می کنند، نیست.
در آزمایشی که پژوهشگران بر روی افراد انجام دادند، اغلب شرکت کنندگان بر این باور بودند که نقاط در حال تعقیب یکدیگر هستند.
در صورتی که این تفکر تنها به این دلیل است که این آزمایش در حال فریب دادن مغز افراد است.
در واقعیت، پژوهشگران از یک “انیمیشن متحرک”(looping animation) استفاده کردند تا نشان دهند نقاط قرمز و آبی در حال حرکت هستند.
اما در واقع تنها نقشه پس زمینه برای تولید خطای دید در شرکت کنندگان در جهات مختلف، حرکت می کند.
پژوهشگران طی آزمایش، مسیر حرکت نقشه را عوض کردند تا در نظر شرکت کنندگان این طور به نظر رسد که نقاط خودشان جهت شان را عوض کرده اند.
پژوهشگران این مطاله گفتند: شرکت کنندگان تنها یک انیمیشن متحرک که شامل دو نقطه متحرک است را مشاهده می کنند اما در واقع نقشه ای متحرک از شهر توکیو پشت نقاط قرار گرفته است.
پژوهشگران در ادامه افزوند: خطای دید شرکت کنندگان در تشخیص جهت حرکت این نقاط نشان داده است که چگونه می توان درک ذهنی افراد از یک مبحث را تغییر داد.
این آزمایش که “چه کسی، چه کسی را تعقیب می کند”(‘Who’s Chasing Whom) نام دارد در آن برای به چالش کشیدن احساس ادراک مغز از شکل های ساده هندسی، استفاده شده است.
پژوهشگران بر این باورند که این آزمایش میزان انعطاف پذیری و درک مغز نسبت به اشیای بی جان را نشان داده است.
پژوهشگران در آخر افزودند: آزمایش “چه کسی، چه کسی را تعقیب می کند” نشان داده است که تنها تغییر نقشه پس زمینه یک آزمایش به اندازه ای قدرتمند است که می تواند، درک انسان را تغییر دهد.
این آزمایش خطای دید یکی از ۹ آزمایش راه یافته به مرحله پایانی “مسابقه بهترین خطای دید سال ۲۰۱۸” (۲۰۱۸ Best Illusion of the Year Contest) است و این مسابقه توسط “انجمن همبستگی عصبی” (Neural Correlate Society) انجام شده است.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4

دسته‌ها