دستکش لمس اشیای مجازی ساخته شد

خرید بک لینک دستکش لمس اشیای مجازی ساخته شد

به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، کنترل کننده های حرکتی واقعیت مجازی در همگام سازی حرکات دیجیتالی و حرکات واقعی خیلی خوب عمل می کنند، اما در تولید حس لمس چندان موفق نیستند.

دانشمندان موسسه فناوری لوزان(EPFL) و زوریخ(ETH Zurich) دستکش های جدیدی را ابداع نموده اند که می تواند به کاربران کمک نماید با اشیاء مجازی ارتباط برقرار کنند.

سیستم های بازخورد لمسی مشخصا جدید نیستند. ما قبلا آنها را در دستکش ها، چکمه ها، کت ها و حتی لباس های پوشش دهنده تمام بدن به همراه موتورهای ارتعاشی، میدان های الکتریکی و یا اجزای مکانیکی دیده ایم.

اما دستکش جدید موسوم به “DextrES” با استفاده از یک تکنیک جدید کار می کند. بدین صورت که نوارهای فلزی قابل انعطاف با یک عایق نازک بین آنها روی انگشتان دست کشیده شده است.

هنگامی که یک شی مجازی باید شبیه سازی شود، یک اختلاف ولتاژ به نوارهای فلزی اعمال می شود، که سبب می گردد با هم هماهنگ شوند. این به نوبه خود یک نیروی ترمز بوجود می آورد و کاربر بعد از لمس شیء مجازی و متناسب با اندازه آن شیء، نمی تواند انگشتان دست خویش را بیش از اندازه معینی جمع کند و این خصوصیت این احساس را به کاربر می دهد که واقعا آن شیء را در دست گرفته است.

هنگامی که کاربر شیء را رها کند، ولتاژ برداشته می گردد و می تواند انگشتان دست خویش را دوباره آزادانه حرکت دهد.

این دستکش ها به لطف نوارهای فلزی کشیده شده روی انگشتان دست می تواند حرکات دست را محدود کند و حس در دست گرفتن اشیا را القا کند.

اتمار هیلیگس مدیر آزمایشگاه پیشرفته فناوری های تعاملی موسسه فناوری زوریخ می گوید: سیستم حسی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده است. ما انواع گوناگونی از گیرنده ها را در تراکم بسیار بالا در مفاصل انگشتان داریم که در پوست ما تعبیه شده اند. در نتیجه تولید حس لمس واقعی در هنگام تعامل با اجسام مجازی دشوار است.

وی اضافه کرد: کار ما یک گام در این راستا برداشته است و تمرکز ویژه ای روی تولید حس واقعی لمس اشیای مجازی دارد.

تیم سازنده برای آزمایش “دکسترس” از شرکت کنندگان خواست تعدادی از کارهای واقعیت مجازی را انجام دهند که نیاز به مهارت های حرکتی خوب داشت و با بازخورد مثبت و نتایج راضی کننده ای همراه بود.

این دستکش نسبت به سایر سیستم ها از لحاظ اندازه و حجم کوچکتر است و تنها ۲ میلی متر ضخامت و ۴۰ گرم وزن دارد.

این سیستم می تواند با استفاده از تنها ۲۰۰ ولت برق و و چند میلی وات قدرت تا ۴۰ نیوتن نیرو بر روی هر انگشت اعمال نماید.

این دستکش در شکل فعلی خود از کابل بهره می گیرد، اما با عنایت به نیاز به قدرت کم، تیم سازنده می گوید می توان از یک باتری کوچک هم بهره برد.

هربرت شیا، سرپرست آزمایشگاه مبدل های نرم افزاری در موسسه فناوری لوزان می گوید: ما می خواستیم یک وسیله سبک وزن را توسعه دهیم که بر خلاف دستکش های واقعیت مجازی کنونی، بزرگ و حجیم نباشد و نیازی به کابل های ضخیم نداشته باشد.

این تحقیق در هفته جاری در سمپوزیوم ACM، نرم افزار و تکنولوژی رابط کاربری (UIST) عرضه شده است و عملکرد دستکش ها را در ویدیوی زیر می بینید.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4

دسته‌ها