عملکرد خوب واکسن کووید-۱۹ آمریکایی ها در مراحل اولیه

بنابر گزارش ها نتایج آزمایشات مرحله اولیه واکسن کووید-۱۹ شرکت داروسازی آمریکایی فایزر (Pfizer) امیدوارکننده بوده است.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، واکسن کووید-۱۹ مبتنی بر فناوری ژن آر. ان. ای این شرکت آمریکایی نتایج دلگرم کننده ای را در کارآزمایی اولیه نشان داد.
مطابق خبر انتشار یافته در مجله” Nature” این واکسن الان “BNT۱۶۲b۱” نام گرفته است و بعد از تزریق پاسخ ایمنی زیادی را در شرکت کنندگان به وجود آورده است که این میزان با افزایش دوز و تزریق دوز دوم افزایش نیز یافته است.
آزمایش مرحله اولیه توسط دکتر “جودیث آبسالون” (Judith Absalon)از شرکت داروسازی فایزر انجام شد. طبق گفته پژوهشگران واکسن” BNT۱۶۲b۱ “مبتنی بر کمی کد ژنتیکی است که با نام آران ای پیام رسان شناخته می شود و این موجب می شود تا بعد از تزریق به بدن و هنگام مواجهه با کرونا ویروس پاسخ ایمنی بدن شروع به کار کرده و با ویروس روبرو شود.
طی این مطالعه پژوهشگران ۴۵ فرد بزرگسال سالم بین سنین ۱۸ تا ۵۵ سال را مورد آزمایش قرار دادند، سپس نیمی از آنها را بطور صادفی برای دریافت واکسن با دوز کم، متوسط یا زیاد انتخاب کردند و نیمی دیگر نیز دارونما دریافت نمودند.
نتایج آزمایش نشان داد که واکسن پاسخ ایمنی قوی را در شرکت کنندگان به وجود می آورد و هرچه میزان دوز دریافتی بیشتر باشد، پاسخ ایمنی بدن قوی تر خواهد بود؛ چونکه تزریق دوز دوم موجب افزایش پاسخ سیستم ایمنی افراد شد.
“آبسالون” با مشاهده این نتایج امیدوارکننده اظهار داشت: گرچه نتایج دلگرم کننده بوده است؛ اما می بایست مرحله سوم کارآزمایی بالینی نیز بر روی جمعیت زیادی از افراد صورت گیرد تا عملکرد ایمن و سالم واکسن مورد تایید قرار گیرد.
بر طبق گزارش ها عملکرد این واکسن خوب بوده است، اما بعضی از شرکت کنندگانی که این واکسن را دریافت کرده اند، عوارض جانبی زودگذر مانند درد در محل تزریق، خستگی، سردرد، تب و مشکلات خواب داشتند.

دسته‌ها