با تلاش پژوهشگران دانشگاه کلمبیا صوت گرفت احیای ریه لطمه دیده انسان در بدن خوک ها!

پژوهشگران ˮدانشگاه کلمبیاˮ در بررسی جدیدی توانستند ریه های لطمه دیده انسان را در بدن خوک ها احیا کنند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از نیوساینیست، پژوهشگران “دانشگاه کلمبیا”(Columbia University ) آمریکا موفق شدند تا ریه هایی که بیش از حد برای پیوند زدن لطمه دیده بودند، بعد از پیوند زدن به خوک ها احیا کنند. بگفته پژوهشگران، شاید این روش بتواند تعداد ریه هایی که برای پیوند زدن در دسترس قرار دارند، سه برابر کند.
بعد از مرگ انسان، فاسد شدن ریه های وی آغاز می شود؛ در نتیجه اگر قرار باشد که ریه ها پیوند زده شوند، این کار باید تا حد امکان زود صورت بگیرد. “جیمز فیلدز”(James Fildes)، پژوهشگر “دانشگاه منچستر” (University of Manchester) انگلستان اظهار داشت: ریه، اندام پیچیده ای است و یکی از اندام هایی بشمار می رود که حفظ کردن آن دشوار است.
بیشتر ریه های اهدا شده، تنها چند ساعت بیرون از بدن نگه داشته می شوند اما بیشتر آنها آنقدر فاسد می شوند که برای پیوند زدن ایمن نیستند.
“گوردانا وونجاک- نواکویک”(Gordana Vunjak-Novakovic)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: پزشکان معمولا تلاش می کنند تا با ابزاری موسوم به “EVLP” به احیای ریه لطمه دیده بپردازند اما همین تلاش ها هم می تواند با شکست مواجه شود.
نواکویک و همکارانش قصد داشتند بدانند که اگر ریه های لطمه دیده، به بدن زنده ای که اندام های آن می توانند مواد مغذی را به درستی انتقال دهند و مواد مضر را حذف نمایند، پیوند زده شوند، عملکرد بهتری خواهند داشت یا خیر.
آنها برای این کار، از ریه هایی استفاده کردند که از بدن شش نفر خارج شده بودند. پژوهشگران این ریه ها را به مدت ۲۴ ساعت به سیستم گردش خون یک خوک متصل کردند. در طول این مدت، پمپاژ هوا در ریه، با کمک یک ونتیلاتور صورت گرفت. پژوهشگران از داروهای سرکوب کننده ایمنی هم استفاده کردند تا از رد شدن بافت پیوندی توسط سیستم ایمنی جلوگیری نمایند.
پژوهش پیشین نواکوویک نشان داده بود که این روند درمان، عوارض بلند مدتی برای خوک ها ندارد. خوک ها در یکی از آزمایش ها توانستند در صورتیکه به EVLP متصل بودند، راه بروند و غذا بخورند. این ابزار، از ریه های پیوند زده شده به آنها محافظت می کرد.
همه ریه ها قبل از درمان، قسمت های سفید بسیاری داشتند که نشان می داد ریه در حال مرگ است و نمی تواند اکسیژن کافی را از خون بگیرد اما بعد از ۲۴ ساعت اتصال خوک ها به EVLP، به نظر می رسید که ریه ها احیا شده اند. نواکویک و همکارانش، آزمایش هایی را روی ریه ها انجام دادند و دریافتند که ساختار سلول ها، بافت ها و ظرفیت اکسیژن رسانی آنها بهبود یافته است. حتی ریه ای که حدودا دو روز بیرون از بدن بود، با این روش احیا شد.
فیلدز اظهار داشت: این نتیجه جالبی بود. من انتظار داشتم که ریه به کلی لطمه ببیند اما اصلا این طور نشد.
نواکوویک اضافه کرد: ریه ها صد در صد احیا نشدند اما به این نتیجه نزدیک بودند.
بااینکه ریه ها برای پیوند زده شدن، به قدر کافی سالم به نظر می رسند اما نواکوویک می خواهد قبل از پیوند زدن آنها به انسان، آزمایش ها را روی ریه های بیشتری تکرار کند.
این پژوهش، در مجله “Nature Medicine” به چاپ رسید.

دسته‌ها