با تلاش دانشمندان آمریکایی صورت می گیرد کنترل بیماری های خودایمنی با کمک یک پروتئین

دانشمندان آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که شاید بتوان با فعال و غیرفعال ساختن نوعی پروتئین، به کنترل بیماری های خودایمنی کمک کرد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از ساینمگ، دانشمندان “موسسه ایمنی شناسی لاهویا” (LJI) وابسته به “دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو” (UCSD)، روش جدیدی را برای مقابله بهتر با طیف گسترده ای از بیماری های عفونی، سرطان ها و بیماری های خودایمنی کشف کرده اند.
این پژوهش نشان میدهد که چگونه یک پروتئین می تواند عملکرد یک تنظیم کننده را در سیستم ایمنی داشته باشد. این پژوهش، گام مهمی به سمت ارائه واکسن ها و درمان هایی بشمار می رود که می توانند سلول های ایمنی را برای تولید پادتن های مقابله کننده با بیماری فعال کنند. ممکنست که دانشمندان بتوانند برای مقابله با عملکرد سلول های ایمنی بدن هنگام بروز بیماری خودایمنی، به غیرفعال کردن آنها بپردازند.
دکتر “شین کروتی” (Shane Crotty)، از پژوهشگران موسسه لاهویا و سرپرست این پژوهش اظهار داشت: سلول های موسوم به “Tfh cells” گاهی اوقات می توانند عملکرد بدی داشته باشند. این سلول ها در شرایط ابتلای بدن به بیماری های خودایمنی مانند لوپوس، روماتیسم مفصلی و “سندرم شوگرن” (Sjogren’s syndrome)، فعالیت بدی دارند؛ در نتیجه ما اهتمام داریم تا به اطلاعات سودمندی در مورد این سلول ها برسیم. این اطلاعات می توانند به ما کمک کنند تا بدانیم چگونه به هنگام نیاز، این سلول ها را در بدن افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی غیرفعال نماییم.
پژوهشگران آزمایشگاه کروتی، عوامل سیستم ایمنی همچون “لنفوسیت تی کمک کننده” (T helper cell) را بررسی می کنند. آنها در سال ۲۰۰۹، مقاله ای را منتشر نمودند و در آن نشان دادند که یک پروتئین موسوم به “BCL6” چگونه عملکرد لنفوسیت تی کمک کننده را در بدن کنترل می کند.
سوال مهمی که کروتی و همکارانش قصد دارند به آن پاسخ دهند، این است که BCL6 دقیقا با سلول های Tfh چه می کند. شاید پاسخ دادن به این پرسش بتواند راه را برای کنترل واکنش های ایمنی هموار کند.
کروتی اظهار داشت: ما علاقه داریم تا از بیولوژی در رابطه با سلول های Tfh برای پیشرفت در زمینه ارائه واکسن استفاده نمائیم و همین طور تمایل داریم تا از این اطلاعات برای مداخله درمانی در بیماری های خودایمنی انسانی، آلرژی ها، تصلب شرایین، پیوند اعضا و درمان سرطان استفاده نمائیم.
پژوهشگران جهت بررسی عملکرد این پروتئین، طیف گسترده ای از ابزارهای توالی ژنتیکی را روی موش ها به کار گرفتند. آنها در پژوهش خود دریافتند که BCL6 مانند یک گیرنده در سلول های Tfh عمل می کند و با مجموعه ای از کارهای ژنتیکی، به توقف بیان پروتئین ها در این سلول ها می پردازد.
کروتی اضافه کرد: این پژوهش، دانشمندان را راهنمایی می کند تا با فعال و غیرفعال کردن BCL6، به کنترل واکنش های ایمنی بپردازند.
این پژوهش، در مجله “Nature Immunology” به چاپ رسید.

دسته‌ها