سازمان فناوری اطلاعات منتشر کرد؛ نتایج پیمایش تاثیر کرونا بر استارت آپهای فناوری اطلاعات

به گزارش خرید بک لینک سازمان فناوری اطلاعات ایران با بررسی تاثیر شیوع کرونا بر کسب وکارهای فناوری اطلاعات در کشور، نتایج پیمایش تاثیر شرایط پیش آمده در این خصوص را بر شرکت های نوپا و نوآفرین منتشر نمود.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از مهر، پاسخ به این سؤال که کرونا چه تأثیری بر کسب وکارهای اینترنتی گذاشته است، با پیچیدگی ها و چالش هایی مواجه است؛ این پیچیدگی از سویی ناشی از تنوع زیاد کسب وکارهای امروزی است و تاثیر متفاوتی که کرونا بر هر یک از این کسب وکارها می گذارد و از طرفی، از آنجائیکه هر کسب وکاری با شبکه وسیع و متنوعی از مشتریان، تأمین کنندگان، نهادهای حاکمیتی و دولتی و… در ارتباط می باشد و از آنها تاثیر می پذیرد، تاثیرپذیری هر یک از اجزای این شبکه از شیوع ویروس کرونا، می تواند بر کسب وکار مورد مطالعه هم اثری متفاوت داشته باشد. علاوه بر این، باید در نظر داشت که باآنکه در نگاه نخست، برخی کسب وکارها از شرایط جدید منتفع می شوند، اما امکان دارد به علت تاثیر منفی انتشار کرونا بر تأمین کنندگان آنها، این کسب وکارها نتوانند از فرصت پیش آمده، برای توسعه فعالیت خود استفاده کنند. با چنین نگاهی و برای دستیابی به تصویری هرچند کلی از وضعیت کسب وکارهای نوپای فناوری اطلاعات کشور، سازمان فناوری اطلاعات ایران پیمایشی را در تماس با مدیران ۱۰۰ شرکت منتخب از ۲۰۰۰ شرکت که در سامانه نوآفرین (irannoafarin.ir) ثبت نام کرده اند، انجام داده است تا تأثیر شیوع کرونا بر کسب و کارهای ICT مشخص شود. از طرفی در این گزارش، نظرات و دیدگاه های بعضی از فعالان اقتصادی و صاحبان کسب وکارهای آنلاین و مجازی هم آمده است. شناخت رفتار و هم خواسته های کسب وکارها که مهمترین هدف این مطالعه و پیمایش است، به حاکمیت کمک می نماید تا بتواند سیاست های کارآمدتری را برای پایدار ساختن فعالیتهای اقتصادی و هم کاهش اثرات اجتماعی و اقتصادی انتشار کرونا بر شهروندان و کسب وکارها در پیش بگیرد. نتایج تأثیر انتشار کرونا بر کسب و کارهای آنلاین ایرانی در این گزارش چگونگی تاثیر انتشار کرونا بر کسب وکارهای آنلاین ایرانی در چارچوب چند دسته بندی شامل صنعت خدمات گردشگری آنلاین، از افت فروش تا تعدیل نیرو، تأثیر بر پلت فرم های اطلاع رسانی خدمات تفریحی و فرهنگی، میزان خرید آنلاین، تاثیر ویروس کرونا بر سامانه های حمل و نقل آنلاین، رشد تماشای آنلاین فیلم و سریال، تأثیر کرونا بر بازی های آنلاین، رشد خیره کننده برگزاری رویداد و کلاس آنلاین، تأثیر بر اپلیکیشن های مالی و فین تک، کاهش تبلیغات آنلاین، تاثیر بر مرسولات پستی فروشگاههای اینترنتی، تأثیر لغو پروازها و حرکت قطارها بر ارسال بسته های پستی، تأثیر بر بازار خرید و فروش موبایل، تأثیر بر سرویسهای آنلاین توزیع غذا و کاهش تراکنش های شاپرکی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. بررسی های به دست آمده از کسب و کارها در رسته های مختلف شامل موارد زیر است: در حوزه سفر و گردشگری: کاهش ۸۰ درصدی کل فروش، کاهش ۷۰ درصدی رزرو اقامت و تعدیل نیروی انسانی در حوزه حمل و نقل آنلاین: کاهش ۱۵ درصدی ارسال مرسولات نسبت به سال قبل و افزایش ۵ درصدی ارسال مرسولات نسبت به ماه اسفند، کاهش دو رقمی درصد تعداد سفر در حوزه سفارش آنلاین: کاهش ۶۰ درصدی تعداد سفارشات در حوزه سفارش آنلاین کالای سوپرمارکتی: افزایش ۵۰ درصدی تقاضا و اندازه سبد خرید مشترکان در حوزه مشاوره پزشکی آنلاین: افزایش ۲۲ درصدی تعداد مشاوره در حوزه خرید آنلاین کالاهای فروشگاهی: کاهش ۷ درصدی پرداخت اقساط و افزایش ۱۵ درصدی فروش در حوزه خرید گروهی: کاهش ۸۰ درصدی فروش در حوزه ویدئو و رسانه: افزایش ۷۴ درصدی تماشای مجانی انیمیشن، افزایش ۳۵ درصدی تماشای محتوا، افزایش ۴۰ درصدی بارگذاری ویدئو، افزایش ۲۵ درصدی تماشای ویدئو در حوزه رویدادهای آنلاین: افزایش ۵۰ درصدی برگزاری رویداد و کلاس آنلاین، افزایش ۴۰۰ درصدی فروش روزانه برگزاری رویدادهای آنلاین در حوزه بازار آنلاین خدمات مسکن: کاهش ۵۰ درصدی تعداد سفارش، کاهش ۱۵ درصدی تعداد آگهی، در حوزه پرداخت آنلاین: افزایش ۲۵ درصدی تعداد کاربران، کاهش ۳۸ درصدی پرداختی آنلاین کرایه در حوزه خرید آنلاین بلیط: کاهش ۱۰۰ درصدی خرید بلیط در حوزه تبلیغات آنلاین: کاهش ۹۰ درصدی تبلیغات کلیکی، کاهش ۵۰ درصدی در همکاری در فروش، کاهش ۷۰ درصدی کاهش فروش و کاهش ۵۰ درصدی سفارش تبلیغات تاثیرات مثبت و منفی کرونا بر کسب و کارها در تحلیل نتایج موجود نظرسنجی در خصوص اینکه ویروس کرونا در چه حوزه هایی تاثیرات مثبت و منفی گذاشته است، این نتایج به دست آمد: حوزه های مربوط به خدمات پزشکی (تولید تجهیزات پزشکی، مشاوره آنلاین و..) بیشترین تأثیر مثبت را از کرونا گرفته اند. همینطور حوزه مربوط به خدمات آنلاین، همچون تاکسی اینترنتی و شبکه های فروش اینترنتی هم بیشترین تأثیر منفی را از این وضعیت گرفته اند.

تنها ۱۸ درصد شرکتهای موجود، به علت انتشار کرونا مجبور به کاهش نیروهای خود شده اند و بیشترین تعدیل نیرو در حوزه نرم افزار بوده است. بررسی حوزه هایی که بیشترین و کمترین کاهش درآمد را به جهت ویروس کرونا داشته اند، نشان داده است که شرکت های فعال در حوزه پزشکی، بیشتر از سایر حوزه ها اعلام نموده اند که یا کاهش درآمد نداشته اند و یا کاهش درآمد ناچیزی داشته اند. از سوی دیگر، شرکتهای فعال در حوزه نرم افزار بیشتر از سایر حوزه ها، کاهش درآمد داشته اند.
در همین حال از ۹۴ شرکت، ۵۸شرکت (۶۱درصد) ادعا کرده اند که در صورت تداوم شرایط موجود، کسب وکارشان در کمتر از ۳ماه به صورت کامل تعطیل خواهد شد. ۶ شرکت دیگر بین ۳تا ۶ماه تاب می آورند و ۳۰ شرکت هم ادعا کرده اند که با منابع موجود تنها تا آخر سال می توانند به فعالیت در کسب وکار خود ادامه دهند.
همینطور ۴۳درصد شرکتهایی که کمتر از ۳ماه منابع برای ادامه کسب وکار خود دارند، درحوزه نرم افزار فعالیت دارند. پیشنهاد صاحبان این کسب وکارها، در مورد حوزه های اولویت دار برای دریافت تسهیلات دولتی، به شرح زیر است:
این پیمایش توسط معاونت سیاستگذاری فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام شده و جزئیات کامل آ در این لینک در دسترس می باشد.

دسته‌ها