آموزش سگ ها برای بو کشیدن کووید-۱۹ !

به گزارش خرید بک لینک محققان انگلیسی به دنبال آموزش سگ ها برای بو کشیدن و تشخیص ابتلای فرد به بیماری کروناویروس جدید هستند. آنها قبلا موفق به انجام این کار برای تشخیص بیماری هایی نظیر مالاریا توسط سگ ها شده اند و امیدوارند برای کروناویروس هم قابل انجام باشد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، پروژه های تحقیقاتی بلند مدت و بسیاری وجود دارد که هدف آن استفاده از حساسیت بینی سگ ها برای تشخیص خطرات برای سلامتی انسان همچون مواد منفجره، سرطان و بیماری های دیگر است. اما آیا سگ ها می توانند به ما در مبارزه با یکی از جدی ترین خطراتی که در تاریخ معاصر با آن روبرو شده ایم، کمک کنند؟
دانشمندان انگلیسی در تلاش هستند تا متد جدیدی را برای آموزش سگ ها بکار گیرند تا آنها بتوانند بوی کوید-۱۹ را استشمام کنند و امیدوارند که سگ ها بتوانند راهی غیر تهاجمی برای تشخیص این بیماری عرضه کنند و به پیشگیری از شیوع آن کمک کنند.
این پروژه توسط محققان دانشگاه “دورهام”(Durham) انجام می شود که با کارشناسان دانشکده بهداشت “LSHTM” به همراه سگ های خیریه پزشکی همکاری می کنند.
همین گروه مطالعه ای را در سال ۲۰۱۸ منتشر نمودند که در آن چگونگی آموزش یکی از نژادهای سگ را برای تشخیص بوی مالاریا در جوراب های پوشیده شده توسط کودکان آلوده شرح دادند. مهارتی که محققان امیدوارند روزی بتواند در بنادر و پایانه های ورودی برای متوقف شدن شیوع بیماری ها صورت گیرد.
محققان هم اکنون به دنبال آموزش این قابلیت به سگ ها برای تشخیص بیماری همه گیر کروناویروس هستند.
پروفسور “جیمز لوگان” رئیس گروه کنترل بیماری ها در LSHTM می گوید: کار قبلی ما نشان داد که سگ ها می توانند مبتلا شدن به مالاریا را با دقت بسیار بالا -بالاتر از معیارهای سازمان بهداشت جهانی- تشخیص دهند.
وی ادامه داد: ما می دانیم که سایر بیماری های تنفسی مانند کووید-۱۹ بوی بدن ما را تغییر می دهند، ازاین رو احتمال بسیار بالایی وجود دارد که سگ ها بتوانند آنرا تشخیص دهند. این ابزار جدید تشخیصی می تواند واکنش ما به شیوع کووید-۱۹ را در کوتاه مدت، بخصوص در ماه های آینده متحول کند و می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

راه دیگری که امکان دارد سگ ها بتوانند کسانی که مبتلا به کووید-۱۹ هستند را شناسایی کنند، تغییرات در دمای پوست آنها است که امکان دارد نشانه تب باشد.
به قول محققان، سگ های آموزش دیده می توانند روش های غربالگری موجود را تکمیل کنند و به صورت بالقوه می توانند تا ۲۵۰ نفر را در ساعت غربال کنند.
محققان سگ ها را با استفاده از همان روش هایی که قبلاً برای آموزش سگ ها در تشخیص سرطان، عفونت های باکتریایی و پارکینسون بهره برده بودند، آموزش می دهند.
دکتر “کلر گست” مدیرعامل و بنیان گذار خیریه سگ های تشخیص پزشکی می گوید: در اصل ما یقین داریم که سگ ها می توانند کووید-۱۹ را تشخیص دهند. حالا ما در حال بررسی این مساله هستیم که چگونه می توان با خیال راحت مطمئن شد که سگ ها بوی ویروس را در بیماران تشخیص می دهند.
وی ادامه داد: هدف این است که سگ ها بتوانند هر کسی را همچون افرادی که دارای علایم هستند، غربالگری کنند و به ما بگویند که آیا احتیاج به آزمایش دارند یا نه. این روش می تواند سریع، مؤثر و غیر تهاجمی باشد و اطمینان حاصل شود که از منابع محدود کیت های آزمایش فقط در مواردی که واقعاً مورد نیاز است، استفاده می شود.

دسته‌ها