شناسایی برخورد یک کهکشان با کهکشان راه شیری توسط تس

خرید بک لینک: پژوهشگران ˮدانشگاه بیرمنگامˮ انگلیس در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند با کمک تلسکوپ فضایی ˮتسˮ موفق به تعیین زمان برخورد یک کهکشان با کهکشان راه شیری شده اند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، یک ستاره درخشان و مجزا که در “صورت فلکی هندی” قرار دارد و از نیمکره جنوبی قابل مشاهده می باشد به ماهواره نقشه بردار فراخورشیدی گذران(Transiting Exoplanet Survey Satellite) یا تلسکوپ فضایی تس(TESS) کمک کرده است تا دریابد کهکشان راه شیری در اوایل زمان تشکیل خود با کهکشان کوچک تر دیگری به نام “گایا-انسلادوس”(Gaia-Enceladus) برخورد کرده است.
یک تیم بین المللی از دانشمندان به سرپرستی پژوهشگران دانشگاه “بیرمنگام” بتازگی دریافته اند کهکشان راه شیری مدت اندکی بعد از تشکیل با یک کهکشان دیگری برخورد کرده است. ستاره مذکوری که در صورت فلکی هندی قرار دارد و در این زمینه به دانشمندان کمک کرده است “وی ایندی”(ν Indi) نام دارد. طی این مطالعه پژوهشگران برای به دست آوردن اطلاعاتی از ستاره مذکور و بررسی این اطلاعات از داده های چند ماهواره و تلسکوپ ها استفاده کردند.
پژوهشگران با استفاده از نوسانات طبیعی این ستاره و با کمک داده های اخترلرزه شناسی که توسط تلسکوپ تس جمع آوری شده است، زمان تولد این ستاره را دریافتند.
تلسکوپ فضایی تس یک تلسکوپ فضایی ساخت ناسا است که ۱۹ آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی به فضا پرتاب شد. این ماهواره از زمان پرتاب تابحال اکتشافات بسیاری انجام داده و موجب هیجان اخترشناسان شده است.
هنگامی که پژوهشگران داده های این تلسکوپ را با داده های تلسکوپ فضایی “گایا” آژانس فضایی اروپا ترکیب کردند دریافتند که این ستاره کهن در زمان تشکیل اولیه کهکشان راه شیری متولد شده است اما برخورد کهکشان “گایا-انسلادوس” جهت حرکت وی در کهکشان را تغییر داده است.
“بیل چاپلین”(Bill Chaplin) استاد اخترفیزیک دانشگاه بیرمنگام و نویسنده اصلی این مطالعه اظهار داشت: از آنجائیکه حرکت ستاره “وی ایندی” تحت تأثیر برخورد گایا-انسلادوس قرار گرفته بود، این برخورد اساسا بعد از تشکیل ستاره رخ داده است.
اخترلرزه شناسی(Asteroseismology) شاخه ای از ستاره شناسی و یکی از روش های بررسی در اخترفیزیک است که به کمک روش های دانش لرزه شناسی به بررسی لرزه های نور ستارگان از راه اندازه گیری دقیق نوسان نور آنها می پردازد.
چاپلین در آخر اضافه کرد: این تحقیقات به خوبی نشان میدهد که تلسکوپ فضایی تس ابزار بسیار پیشرفته و خوبی برای جمع آوری و بررسی ستاره ها و کهکشان های اطراف کهکشان راه شیری است.
یافته های این مطالعه در مجله “Nature Astronomy” منتشر گردید.