گوگل به هوش مصنوعی بو کشیدن یاد می دهد!

خرید بک لینک: پژوهشگران شرکت ˮگوگلˮ یک الگوریتم جدید هوش مصنوعی توسعه داده اند که می تواند عطرها و بوها را برمبنای ساختار مولکولی شان تشخیص دهد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، ده ها سال است که عطر سازان و دانشمندان در تلاشند تا رابطه بین ساختار یک مولکول و رایحه آنرا پیش بینی کنند. در صورتیکه دانشمندان می توانند به طول موج نور نگاه کنند و تشخیص دهند که چه رنگی دارد، وقتی به رایحه می رسند، نمی توانند بسادگی به مولکول آن نگاه کنند و بوی آنرا تشخیص دهند.
حالا پژوهشگران تیم “گوگل برین”(Google Brain) امیدوارند که هوش مصنوعی این مساله را تغییر دهد. آنها در مقاله ای که در مجله Arxiv انتشار یافته است، چگونگی آموزش هوش مصنوعی را برای تشخیص بوها توضیح داده اند.
پژوهشگران یک مجموعه داده متشکل از تقریباً ۵۰۰۰ مولکول را که توسط عطرسازان شناسایی شده بودند، ایجاد کردند و این مولکول ها را با برچسب های مختلف مانند رایحه های گرمسیری و گیاهی برچسب گذاری کردند.
این تیم حدود دو سوم از مجموعه داده ها را برای آموزش هوش مصنوعی خود به منظور ارتباط با مولکول ها و توصیف آنها بهره برده است. پژوهشگران سپس از بقیه عطرها برای آزمایش هوش مصنوعی استفاده کردند و این الگوریتم ها قادر به پیش بینی بوی مولکول ها بر طبق ساختار آنها بودند.
پژوهشگران می گویند علم بو بسیار پیچیده است، چونکه دو نفر ممکنست یک رایحه را متفاوت توصیف کنند. به این علت که بعضی اوقات مولکول ها دارای اتم ها و پیوندهای یکسانی هستند، اما چینش مولکول های آنها مانند یک تصویر در آینه است و بوی کاملاً متفاوتی دارند. زیره و نعناع یک نمونه از این مساله هستند. همین طور وقتی آغاز به ترکیب عطرها می کنید، این قضایا پیچیده تر می شود.
با این وجود پژوهشگران گوگل اعتقاد دارند که آموزش هوش مصنوعی برای ارتباط با مولکول های رایحه های مختلف نخستین گام مهم در راه تشخیص بوی دیجیتالی است. این می تواند در شیمی، درک ما از تغذیه انسان، علوم اعصاب حسی و نحوه تولید رایحه مصنوعی تأثیر داشته باشد.
گوگل در این راه تنها نیست. بعنوان مثال اوایل امسال در یک نمایشگاه هوش مصنوعی در لندن، دانشمندان از فناوری یادگیری ماشین برای بازسازی بوی یک گل منقرض شده استفاده کردند.
در روسیه نیز از هوش مصنوعی برای تشخیص بوی گازهای نشتی کشنده احتمالی استفاده می شود و شرکت IBM هم در حال آزمایش عطرهای تولید شده توسط هوش مصنوعی است.

منبع:

دسته‌ها