ترمیم سوختگی پوست انسان با سلول زنده پوست خوک

خرید بک لینک: بااینکه بعضی از زیست توده های تولید شده از خوک تابحال در پزشکی استفاده شده اند، اما این نخستین بار است که از سلول زنده پوست خوک برای ترمیم زخم ناشی از سوختگی در پوست انسان استفاده می شود.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، هنگامی که فردی گرفتار سوختگی شدید می شود، باید در اسرع وقت یک پوشش محافظ متشکل از پوست به محل زخم پیوند زده شود. بااینکه برای این کار تابحال از پوست جسد انسان استفاده می شد، اما پژوهشگران بیمارستان عمومی ماساچوست برای اولین بار موفق به استفاده از سلول زنده پوست خوک برای ترمیم سوختگی انسان شدند.
در سوختگی های درجه دو و سه، پوست جسد انسان که به آلوگرافت نیز مشهور است، در همان ابتدا برای محافظت از زخم ها در مقابل عفونت و ریزش مایعات به همراه عوارض بالقوه کشنده ای که می تواند به دنبال داشته باشد، استفاده می شود. بعد از تثبیت شرایط گیرنده، آلوگرافت برداشته می شود و تکه ای از پوست خود بیمار از قسمت دیگری از بدن وی جدا می شود و بطور دائمی روی زخم پیوند زده می شود.
متأسفانه مراکز درمانی با کمبود آلوگرافت مواجهند، ضمن اینکه هزینه زیادی هم در بردارند. با عنایت به این موضوع، دانشمندان بیمارستان عمومی ماساچوست(MGH) چندین خوک اصلاح ژنتیکی شده در دهه ۱۹۹۰ را به کار گرفتند. این حیوانات فاقد ژنی هستند که معمولاً در خوک ها وجود دارد اما در انسان وجود ندارد و نبودن این ژن به بدن انسان اجازه می دهد تا پیوند پوست از این خوک ها با پس زدن سیستم ایمنی بدن بیمار مواجه نشود.
این فناوری به شکل پیوند بافت سلولی زنده موسوم به “Xeno-Skin” تجاری شده است و اخیرا در یک کارآزمایی بالینی توسط “جرمی گاورمن” جراح بیمارستان ماساچوست برای نخستین بار بر روی یک گیرنده انسان استفاده شد که موفقیت آمیز هم بود.
این پوشش با اندازه ۵ در ۵ سانتی متر به همراه یک آلوگرافت معمولی بزرگتر روی محل سوختگی بیمار اعمال شد. هر دو پوشش با استفاده از منگنه های جراحی و باندهای گازی در محل سوخگی امن شدند و پنج روز بعد برداشته شدند.
در این مرحله هر دو پوشش از نظر ظاهری غیرقابل تشخیص از یکدیگر بودند و با زخم بطور یکسان عملکرد خوبی را نشان می دادند. این نشان داد که پوست خوک نتیجه مشابهی با پوست جسد انسان تولید کرده است.
سپس پیوند پوستی که از ران گیرنده گرفته شده بود، بطور دائم روی زخم پیوند زده شد.
نکته مهم این است که دانشمندان هیچگونه انتقال ویروس از حیوان به انسان را مشاهده نکردند، چونکه این مساله سبب محدودیت پیوند بافت زنده از خوک به انسان شده بود.
گاورمن می گوید: این قدم کوچکی که امروز برداشتیم، نشان دهنده هزاران ساعت تحقیق طی چندین دهه در خیلی از زمینه ها شامل زیست شناسی پیوند، ایمونولوژی و مهندسی ژنتیک است. علاوه بر این، پیشرفت های سریع در فناوری ویرایش ژن، مسیر جدیدی را برای اصلاح ژنتیکی پوست خوک باز کرده است که نشانگر فصل جدید استانداردهای مراقبت از بیماران سوختگی و پیوند است.

منبع:

دسته‌ها