در مرکز تحقیقات مخابرات انجام می شود؛ طراحی نرم افزاری شبکه ارتباطی مجهز به هوش مصنوعی

به گزارش خرید بک لینک پروژه طراحی و پیاده سازی نرم افزاری شبکه LTE مجهز به هوش مصنوعی با رویکرد ۵G در مرکز تحقیقات مخابرات ایران تعریف شد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه «طراحی و پیاده سازی نرم افزاری شبکه LTE مجهز به هوش مصنوعی با رویکرد ۵G و قابلیت خودسازماندهی (SON) در بخش دسترسی رادیویی»، ذیل طرح ۵G در پژوهشگاه ICT تعریف شده است.
محمد اکبری مجری طرح با اشاره به اینکه این پروژه روی ۳ محور اصلی استوار است، اظهار داشت: شبکه های خودسازمانده SON، فناوری هوش مصنوعی (AI) و مجازی سازی توابع شبکه که اصطلاحا به آن NFV گفته می شود، محورهایی است که این پروژه بر مبنای آن انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر موضوعات شبکه خودسازمانده، پیاده سازی الگوریتم ها با محوریت مجازی سازی و هوش مصنوعی بسیار مطرح بوده و در این پروژه ۳ محور در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، افزود: در حقیقت بستر پیاده سازی شبکه خودسازمانده یک بستر کاملا نرم­ افزاری و مجازی سازی شده و رویکرد الگوریتم­ ها استفاده از هوش مصنوعی است. نگاهی به تاریخچه شبکه های خودسازمانده در دنیا هم نشان داده است که این مورد از سال های پیش مطرح بوده اما امروزه یک نگرش جدید نسبت به SON مطرح است و آن بهره ­مندی از هوش مصنوعی است. به همین دلیل، رویکرد اصلی در این پروژه بهره­ گیری از تکنیک های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در توسعه الگوریتم­ های SON است.
این پژوهشگر افزود: در مرحله طراحی و پیاده ­سازی معماری شبکه و نرم­ افزار، رویکرد ۵G مورد نظر است و از فناوری مجازی سازی توابع شبکه (NFV) و ارتباطات پیشرفته ابری استفاده می شود.
اکبری با اشاره به اینکه خروجی­ های اصلی پروژه طراحی و پیاده سازی نرم افزاری شبکه LTE مجهز به هوش مصنوعی با رویکرد ۵G در دو زمینه قابل عرضه است، اظهار داشت: تولید محصول آزمایشگاهی که در صورت توسعه و پشتیبانی، توسط اپراتورها قابلیت استفاده دارد و برخورداری از یک آزمایشگاه شبکه­ های ارتباطی پیشرفته و هوشمند نرم افزار پایه که متشکل از ۳ محور مذکور است، از مهمترین نتایج خروجی این پروژه به شمار می­ آیند.
عضو گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار پژوهشگاه ICT با تاکید براینکه رویکرد هوش مصنوعی در این پروژه بعنوان یک عنصر توانمندساز شبکه های نسل آتی، زمینه ایجاد دانش و بهره­ مندی از این تکنولوژی را در آینده فراهم می آورد، اظهار داشت: بخش خصوصی، اپراتورها، استارت آپ ها و دانشگاه ها می توانند از آزمایشگاه مذکور، بعنوان بستر توسعه و تست کار تحقیقاتی خود استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه این پروژه به مدت ۱۸ ماه شروع شده است، اظهار داشت: هم اکنون فاز نخست که شامل طراحی معماری بستر نرم افزاری و طراحی الگوریتم ها بر اساس هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بود انجام شده و پروژه در نیمه فاز دوم که شامل پیاده سازی و راه اندازی است، قرار دارد.
اکبری از اعلام فراخوان شرکت­ ها، دانشگاه ­ها و گروه های فعال برای مشارکت در این عرصه اطلاع داد و اضافه کرد: برگزاری فراخوان در ماه های اخیر انجام شده و قطعا از پتانسیل ­های شناسایی شده در کشور برای انجام هرچه بهتر این پروژه استفاده خواهد شد.

دسته‌ها