ارتباط هورمون گرسنگی با اختلال حافظه در بیماری آلزایمر

خرید بک لینک: پژوهشگران ˮدانشگاه تگزاس در دالاسˮ بتازگی دریافته اند هورمون گرسنگی با نقص یا اختلال حافظه(memory deficits) در بیماری آلزایمر مرتبط می باشد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، پژوهشگران آمریکایی بتازگی دریافته اند “هورمون گرلین” که با نام “هورمون گرسنگی” معروف است و نقش مهمی در تقویت اشتها دارد علاوه بر این عملکرد خود نقش هایی در خارج از هیپوتالاموس مغز نیز دارد.
این هورمون که توسط دستگاه گوارش ترشح می شود، توانایی عبور از سد خونی مغز را دارد و در نهایت موجب تحریک سلول های مغزی در هیپوتالاموس می شود تا به ما سیگنال دهد که ما آماده دریافت غذا هستیم.
پژوهشگران بتازگی دریافته اند گرلین که در هیپوکامپ فعال است امکان دارد نقش مهمی در یادگیری و حافظه داشته باشد. تحقیقات قبلی در مورد اینکه آیا فعال شدن گیرنده های گرلین در هیپوکامپ می تواند سبب کندی روند بیماری آلزایمر شود، هنوز به اثبات نرسیده است اما این تحقیق جدید نشان داده است فعالیت شناختی در هیپوکامپ سالم نیاز به فعالیت گیرنده های گرلین و گیرنده های دوپامین دارد.
“هنگ دو”(Heng Du) نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: فرضیه ما این است که این تفکیک بین گیرنده های گرلین و دوپامین امکان دارد همان چیزی باشد که بر شناخت بیماران مبتلا به آلزایمر تاثیر می گذارد. از آنجائیکه مغز به سبب آمیلوئید بتا، گیرنده های گرلین را از دست می دهد، بدن با افزایش تولید گرلین و تعداد گیرنده های گرلین اهتمام در جبران آن می کند اما آمیلوئید مانع از عملکرد گیرنده ها می شود.
ایشان سپس افزود که این روند نشان داده است که این پروسه شبیه به نقص گیرنده های انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ است. صرف نظر از میزان انسولین در بدن، مکانیسم اساسی اختلال عملکردی است. بدین سبب در مورد نقص هیپوکامپ در بیماری آلزایمر، بااینکه کمبود گرلین می تواند نقشی داشته باشد اما صرفاً اعمال گرلین اضافی یا کوشش برای فعال کردن گیرنده های گرلین امکان دارد رویکرد موثری نباشد.
یافته های این مطالعه که در مجله “Science Translational Medicine” انتشار یافته است نشان داده است فعال سازی همزمان گیرنده های گرلین و دوپامین در هیپوکامپ می تواند چاره این مساله باشد. طی این مطالعه، پژوهشگران هر دو گیرنده را بر روی موش ها آزمایش کردند.
دو در ادامه اظهار داشت: هنگامیکه این دو ترکیب را همزمان بر روی موش های مبتلا به آلزایمر آزمایش کردیم شاهد پیشرفت هایی در حافظه و شناخت موش ها بودیم و دریافتیم لطمه های هیپوکامپ کاهش یافته است. فعال کردن هزمان هر دو گیرنده مهم بود برای اینکه این مساله توانایی گیرنده ها برای ایجاد گروه را ذخیره می کند و وقتی این اتفاق بیفتد گمان می نماییم که گیرنده گرلین محافظت می شود و دیگر نمی تواند به آمیلوئید بتا متصل شود.
البته گفتنی است این مطالعه هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و پژوهشگران می بایست بررسی و آزمایشات بیشتری را انجام دهند.

منبع:

دسته‌ها