آیا عقب ماندگی پاکستان از هند با فرستادن فضانورد جبران می شود؟

به گزارش خرید بک لینک به دنبال پخش خبر تصمیم هند برای فرستادن فضانورد در دسامبر ۲۰۲۱، پاکستان اعلام نمود که نخستین فضانورد خویش را تا سال ۲۰۲۲ به فضا می فرستد. رقابت پاکستان با هند در زمینه های مختلف از اولین سال های جدا شدن این کشور از هند شروع شد اما از آنجائیکه پاکستان اصولا توانایی رقابت با هند را ندارد، طی سال های گذشته تلاش هایش برای انجام این کار ثمری نداشته است.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا؛ هند گرچه سال ها زیر سلطه نظام استعماری انگلیس بود اما حرکتش برای استقلال، با خردمندی و تیزهوشی مهاتما گاندی، ریشه در خودکفایی و حرکت به سمت استقلال همه جانبه داشته به همین دلیل، در بعدهای مختلف همچون فناوری، حرکت های اصولی و بر پایه توانمندسازی صنایع داخلی و تکیه بر آنها بوده است. حتی در مواردی که نیازمند بود از کمک خارجی استفاده نماید، مسیری را انتخاب می کرد که هرچه سریع تر از اتکا به بیگانه بی نیاز شود.
در زمینه فعالیت های فضایی، این کشور از همان سال های آغاز ظهور فناوری فضایی، با راه اندازی سازمان فضایی(Indian Space Research Organisation- ISRO) و قرار دادن افرادی با دانش و انگیزه چه در راس و چه بدنه آن توانست به سرعت گام های بزرگی بر دارد. کایلاساوادیوو سیوان رئیس فعلی سازمان فضایی هند، از دهه ۸۰ قرن قبلی میلادی همکاری اش را با سازمان تحقیقات فضایی هند در طراحی و توسعه موشک شروع کرد و طی حدودا ۳۰ سال گذشته، به علت توانایی های علمی و فنی، آرام آرام به بالا صعود کرد.
ایسرو گرچه آهسته گام برداشت اما توانست خویش را بعنوان یکی از قدرتمندترین سازمان های فضایی دنیا به ثبت برساند و با ساخت انواع پرتابگرها، ماهواره ها، کاوشگران دورپرواز جایگاه مستحکمی برای خود در بین کشورهای صاحب صنایع فضایی ایجاد کند و اینک می رود که با ساخت سفینه سرنشین دار، پرتابگری نیرومند که توان حمل این سفینه به فضا را دارد و دیگر زیرساخت ها، به کشوری تبدیل گردد که پس از روسیه، آمریکا و چین، به طور مستقل و با اتکاء به کارشناسان و فناوری بومی خود، در زمینه پروازهای سرنشین دار فضایی، به فعالیت بپردازد.
اما پاکستان از همان دوره ای که هند راه اندازی سازمان خویش را اعلام کرد، به شکلی غیرواقعی خواست در این حوزه، خودی نشان دهد. کمیسیون تحقیقات فضایی و جو فوقانی(The Space and Upper Atmosphere Research Commission – SUPARCO) -سوپارکو- در ۱۶ سپتامبر ۱۹۶۱ به دستور رئیس جمهور پاکستان تأسیس شد. سوپارکو از زمان تأسیس در سال ۱۹۶۱، بعنوان یک سازمان با توانایی علمی کم اما جاه طلب که تلاش داشت از فناوری فضایی در راه امنیتی استفاده نماید شناخته شد.
البته در همین راه هم موفقیت چندانی نداشت و بارها در این جاه طلبی ها ناکام ماند. حتی از همان سال های نخست با وجود افرادی مانند عبدالسلام و حمایت های فنی آمریکا نتوانست قدم مهمی بردارد. بعدا به چین متوصل گردید چون چین در یک جریان تاریخی طولانی، رابطه خوبی با هند نداشت و پاکستان هم از چنین پیشینه ای برخوردار می باشد.
نخستین ماهواره این کشور، بدر- ۱، با تلاش مشترک سوپارکو و سازمان فضایی چین ساخته و در سال ۱۹۹۰ توسط سازمان فضایی چین پرتاب شد. برنامه فضایی پاکستان به علت مشکلاتی مانند سیاسی شدن، کاغذبازی های بسیار و دلایلی دیگر از این دست، مرتب عقب افتاد و خیلی از برنامه ها به همین علل توسط مقامات بالا لغو شدند.
اینک مقامات پاکستانی می خواهند با یک برنامه نمایشی، عقب افتادن از هند رقیب سنتی خویش را به زعم خود جبران کنند. فواد چودری وزیر علوم و فناوری این کشور اخیرا اعلام نمود: نخستین فضانورد پاکستانی تا سه سال آینده به فضا فرستاده خواهد شد و بدین منظور، فرایند انتخاب فرد مورد نظر در سال ۲۰۲۰ شروع می شود. وی اعزام فضانورد به فضا را “بزرگترین رویداد تاریخ فضایی پاکستان” خواند در حالیکه این پرواز، چنانچه عملی شود، در حقیقت اعزام یک توریست فضایی، البته این دفعه نه توسط سایوز روسی بلکه شنژوی چینی است!
چودری برای مهم جلوه دادن این برنامه جریان انتخاب فضانورد پاکستان را با آب و لعاب ویژه ای شرح داد و گفت، نیروی هوایی پاکستان نقش مهمی را در روند انتخاب فضانورد ایفا خواهد نمود و متولی انجام آن خواهد بود.
وی مراحل انتخاب پنجاه نفر در گام اول، بیست و پنج نفر از این افراد در مرحله بعد، ۱۰ نفر در مرحله سوم اعلام نمود و گفت نفرات پایانی مورد تعلیم و آموزش قرار خواهند گرفت و در نهایت یک نفر بعنوان گزینه نهایی برای اعزام به فضا انتخاب خواهد شد.
چودری همینطور در مورد کمک چین در انجام “بزرگترین رویداد تاریخ فضایی پاکستان” تصریح کرد: با عنایت به اینکه پاکستان دارای تاسیسات برای این کار نیست چین در این زمینه با ما همکاری خواهد کرد!

منبع:

دسته‌ها