پژوهشگران یونانی ارتباطاتی بین آپنه خواب و مبتلا شدن به سرطان در زنان پیدا کردند

به گزارش خرید بک لینک برپایه تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه ارسطو تسالونیکی، (Aristotle University of Thessaloniki) یونان، ˮوقفه تنفسی انسدادی در خوابˮ(OSA) امکان دارد خطر ابتلاء به سرطان را در زنان افزایش دهد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، دانشمندان یونانی طی مطالعه اخیر، داده های ۱۹ هزار فرد را جهت بررسی اینکه دریابند آیا بین وقفه تنفسی انسدادی در خواب و سرطان ارتباطی وجود دارد یا خیر، تحلیل کردند.
وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب یک اختلال خواب است که سبب توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه (اما با تعداد بار زیاد) در طول خواب می شود. هر توقف می تواند برای چندین ثانیه یا حتی چندین دقیقه طول کشیده و معمولاً تعداد زیادی توقف در یک شب اتفاق می افتد. هر کدام از این دوره ها یک «آپنه» نامیده می شود. اغلب این دوره ها با صدای خرخر بلند همراه می باشد که در بعضی موارد با صدا و احساس خفگی همراه می شود که در آن فرد ناگهان با حالت خفگی از خواب بیدار می شود.
با وجود اینکه در خیلی از آپنه ها فرد مبتلا متوجه تنگی یا توقف تنفس خود در طول شب نمی گردد، این دوره ها معمولاً سبب کاهش قابل توجه کیفیت خواب او می شود. در نتیجه با وجود خواب طولانی، فرد مبتلا امکان دارد در طول روز احساس خستگی بیش از اندازه کند و کمتر به حالت آماده باش قرار گیرد. این می تواند منجر به حوادث غیرقابل جبران در طول روز مانند تصادفات رانندگی شود. مطالعات نشان می دهد افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده، تا هفت برابر بیشتر از افراد عادی در معرض تصادفات وسایل نقلیه موتوری هستند.
آپنه خواب عبارتست از وقفه تنفس بیشتر از ۱۰ ثانیه ضمن خواب، سه نوع آپنه تقسیم بندی شده است. آپنه می تواند انسدادی باشد یعنی در اثر انسداد در راه های هوایی فوقانی بوجود آید، می تواند مرکزی بوده یعنی به دلیل مشکلات مغزی ایجاد شود و همینطور می تواند مختلط باشد.
آنها دریافتند سرطان در زنان مبتلا به آپنه خواب نسبت به آنهایی که بدون آن بودند، شایع تر است اما این روند در مردان وجود ندارد.
یافته های این تحقیق زمانی ثابت شد که پژوهشگران سایر عوامل سرطانی، مانند شاخص توده بدنی بالا، استعمال دخانیات و مصرف الکل را هم مورد توجه قرار دادند.
میلیون ها نفر در سراسر جهان دارای ” وقفه تنفسی انسدادی در خواب” هستند که می تواند سبب ایجاد خروپف شود.
بنابر گفته پژوهشگران البته این به آن معنا نیست تمام افرادی که خروپف می کنند در معرض ابتلاء به سرطان قرار دارند. تغییرات شیوه زندگی می تواند به مقابله با این بیماری، که اغلب ناشی از اضافه وزن، سیگار کشیدن و یا مصرف الکل بیش از اندازه است، کمک نماید.
در “وقفه تنفسی انسدادی در خواب” مسیرهای هوایی در حین خواب ضعیف شده و سبب اختلال در تنفس طبیعی می شود که این امر می تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد.
برپایه گفته های سرویس سلامت همگانی بریتانیا(NHS) وقفه تنفسی انسدادی در خواب می تواند منجر به فشار خون بالا، سکته مغزی، حمله قلبی یا دیابت نوع ۲ شود.
طی این مطالعه پژوهشگران یونانی داده های ۵۷۸۹ زن و ۱۳ هزار و ۷۶۷ مرد را مورد بررسی قرار دادند و بعد از آن تعداد دفعاتی که داوطلبان در طول خواب در قسمت بسته شدن کامل یا بخشی از راه های هوایی را تجربه می کردند، مورد بررسی قرار دادند.
کارشناسان همینطور این مورد را که چند بار در طول شب میزان اکسیژن خون شرکت کنندگان به کمتر از ۹۰ درصد کاهش یافته بود را هم تحلیل کردند. داده ها نشان داد که ۳۸۸ نفر (۲ درصد) از شرکت کنندگان مبتلا به یک سرطان جدی هستند.
از ۳۸۸ نفر، ۱۶۰ زن (۲.۸ درصد از کل زنان) و ۲۲۸ مرد (۱.۷ درصد از کل مردان) بودند.
دانشمندان پیشنهاد کردند که سطح پایین اکسیژن خون، ناشی از تنفس محدود است که این امر می تواند نقش مهمی در توسعه سرطان داشته باشد.
دکتر “آثاناسیا پاتاکا”(Athanasia Pataka) یکی از نویسندگان این مطالعه اظهار داشت: این بخش تحقیق بسیار جدید است چونکه اثرات جنسیت و ارتباط آن با وقفه تنفسی انسدادی در خواب و سرطان را مورد بررسی قرار داد.
طی این مطالعه ۱۹ هزار مرد و زن را مورد بررسی قرار دادیم و دریافتیم که وقفه تنفسی انسدادی شدید در خواب با ابتلاء به سرطان مرتبط می باشد. این ارتباط در زنان قویتر از مردان است. تعداد کمی از مردان بودند که این ارتباط در آنها مشاهده شد. مردان مبتلا به وقفه تنفسی انسدادی در خواب اکثراً خواب آلود هستند و در خواب خروپف می کنند اما زنان مبتلا به وقفه تنفسی انسدادی بیشتر احساس خستگی، بی خوابی، افسردگی و سردرد صبحگاهی دارند.
یافته های این مطالعه در مجله “European Respiratory” منتشر گردید.

دسته‌ها