لنزی که مانع از بیماری ذوب قرنیه می شود!

خرید بک لینک: محققان دانشگاه نیوهمپشایر موفق به ابداع یک لنز هیدروژل شده اند که از چشم در مقابل لطمه های محتمل یا بیماری های خودایمنی که سبب لطمه به قرنیه فرد می شود محافظت می کند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، ذوب شدن قرنیه ناشی از بیماری های خودایمنی، سوختگی های شیمیایی و گاهی اوقات حتی بعنوان یک عارضه جانبی سپس جراحی چشم، یک بیماری غیرقابل درمان است که یکی از علل اصلی نابینایی است.
حالا محققان دانشگاه نیوهمپشایر در حال توسعه یک لنز تماسی هستند که توانایی پیشگیری از این عارضه را دارد.
این بیماری همانطور که از نامش پیداست واقعاً موجب ذوب شدن قرنیه می شود و زمانی اتفاق می افتد که سلول های ایمنی قرنیه فرد بطور غیرقابل کنترل آغاز به تولید آنزیم هایی به نام “ماتریکس های متالوپروتئیناز”(MMPs) می کنند. این آنزیم ها وابسته به حضور یون های روی هستند و حاوی روی هستند.

با عنایت به این مساله بعضی از درمان های موجود شامل تزریق داروهایی هستند که با این یون ها در MMP درگیر می شوند، آنها را از بین می برند و در نهایت سبب خنثی شدن آنزیم ها می شوند. با این وجود متأسفانه این داروها با یون های روی در سایر قسمت های بدن هم درگیر می شوند و موجب عوارض جانبی شدیدی می شوند.
لنز هیدروژل در حال توسعه در دانشگاه نیوهمپشایر متشکل از یک پلیمر به نام “poly(2-hydroxyetyl methacrylate)” و یک ترکیب آلی موسوم به “دیپیکولیلامین”(dipicolylamine) است.
این ژل در آزمایشات روی بافت قرنیه نشان داد که سه نوع عمده از MMP را نقش اساسی در ذوب قرنیه دارند غیرفعال می کند و اگر مستقیماً به شکل لنز تماسی روی قرنیه قرار بگیرد، اثر آن تنها به چشم محدود می شود.
واحد بازرگانی دانشگاه نیوهمپشایر این اختراع را ثبت کرده است.
این تحقیق در نشریه ACS Biomaterials Science and Engineering انتشار یافته است.

دسته‌ها