پژوهشگران اروپایی: روده انسان سکونتگاه ۲ هزار باکتری ناشناخته است

به گزارش خرید بک لینک پژوهشگران اروپایی در بررسی جدیدی دریافتند که حدود دو هزار باکتری ناشناخته در روده انسان زندگی می کنند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، پژوهشگران “مؤسسه بیوانفورماتیک اروپا”(EMBL) و “مؤسسه ولکام سنگر”(Wellcome Sanger Institute) انگلیس، حدود دو هزار نوع باکتری شناسایی کرده اند که در روده انسان زندگی می کنند. آنها بعضی از این باکتری ها را در آزمایشگاه کشت کرده اند و برای تحلیل نمونه های به دست آمده از ساکنان مناطق گوناگون، روش های محاسباتی را به کار برده اند.
این بررسی نشان داده است با وجود اینکه پژوهشگران، به ایجاد لیستی از میکروب هایی که به صورت متداول در روده ساکنان آمریکای شمالی و اروپا وجود دارند نزدیک می شوند اما هنوز فقدان قابل توجهی در داده های مربوط به دیگر نواحی جهان به چشم می خورد.
روده انسان، سکونت گاه خیلی از میکروب هاست که به صورت کلی “میکروبیوتای روده” (gut microbiota) نامیده می شوند. پژوهشگران به رغم مطالعات بسیار در این حوزه، هنوز برای شناسایی میکروب های ساکن در روده و درک نقش آنها در سلامت انسان تلاش می کنند.
اینکه چرا بعضی از گونه های میکروب که بخشی از میکروبیوتای روده هستند تابحال ناشناخته مانده اند، علل گوناگونی دارد. پژوهشگران با استفاده از روش های محاسباتی توانستند ژنوم این باکتری ها را بازسازی کنند.
“راب فین”(Rob Finn)، سرپرست این گروه پژوهشی اظهار داشت: روش های محاسباتی به ما امکان می دهند باکتری هایی که قابل کشت در آزمایشگاه نیستند، بشناسیم. به کار بردن “متاژنومیکس”(metagenomics) برای بازسازی ژنوم های باکتری، تقریباً به بازسازی صدها قطعه در هم ریخته پازل شباهت دارد. متاژنومیکس، مطالعه مواد ژنتیکی به دست آمده از نمونه های محیطی است. حالا ما برای تکمیل کار آزمایشگاهی خود، از ابزار محاسباتی استفاده می نماییم تا به بینش های جدیدی در مورد روده انسان دست یابیم.

این پژوهش، تفاوت باکتری های روده افراد گوناگون را در سراسر جهان مشخص می کند و اهمیت آنها را در بررسی ها نشان داده است.
فین اضافه کرد: ما گونه های خیلی از باکتری را در داده های به دست آمده از ساکنان اروپا و آمریکای شمالی بررسی نموده ایم اما مجموعه داده های کمی در مورد ساکنان آمریکای جنوبی و آفریقا در اختیار داریم. جمع آوری داده های مربوط به مناطق محروم، تأثیر مهمی در عرضه یک تصویر جامع از ترکیب روده انسان دارد.
“الکساندر آلمیدا”(Alexandre Almeida)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: روش های محاسباتی به ما کمک می کنند ایده ای در مورد گونه های باکتری ساکن در روده انسان، تکامل آنها و نقش آنها در جامعه میکروب ها به دست بیاوریم. ما در این پژوهش، جامع ترین مجموعه داده ها را در مورد باکتری های سیستم گوارش بررسی کردیم تا گونه های ناشناخته باکتری را شناسایی نماییم. روش های تحلیلی مورد استفاده ما، در آینده برای مجموعه داده های بزرگ تر و متنوع تر کاربرد خواهند داشت و امکان اکتشافات بیشتر را فراهم خواهند کرد.
“تروور لاولی”(Trevor Lawley)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: پژوهش هایی از این دست می توانند به ما در درک بهتر سلامت و بیماری های انسان کمک کنند و به تشخیص و درمان بهتر بیماری های گوارشی منجر شوند.
این پژوهش، در مجله “Nature” به چاپ رسید.

دسته‌ها