کشف سرنخ های جدیدی برای ابداع واکسن ایدز

خرید بک لینک: پژوهشگران کانادایی و آفریقایی اهتمام دارند با کنترل سیستم ایمنی انسان، راهبردهای جدیدی برای ابداع واکسن ایدز کشف کنند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، سیستم ایمنی، بهترین دفاع بدن برای مقابله با بیماری هایی مانند ایدز و سرطان است. یک گروه بین المللی از پژوهشگران اهتمام دارند سیستم ایمنی را تحت کنترل درآورند تا سرنخ های جدیدی برای ابداع واکسن ایدز کشف کنند.
پروفسور “مارک بروکمن”(Mark Brockman)، استاد “دانشگاه سایمون فریزر”(SFU) کانادا و پژوهشگران “دانشگاه کوازولو ناتال” (UKZN) آفریقای جنوبی موفق شده اند ارتباط جدیدی میان کنترل عفونت و واکنش سلول های تی به توالی های گوناگون ایدز شناسایی کنند.
بروکمن اظهار داشت: ایدز با تغییر توالی خود برای فرار از سلول های ضد ویروس تی، سیستم ایمنی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. بنا بر این ما در ابداع یک واکسن مؤثر برای مقابله با ایدز، باید واکنش های ایمنی تولید نماییم که ویروس نتواند به راحتی از آن فرار کند.
پژوهشگران برای شناسایی سلول های تی ضد ویروس و ارزیابی توانایی آنها در تشخیص توالی های گوناگون ایدز، روش های آزمایشگاهی جدیدی ابداع کردند.
بروکمن اضافه کرد: سلول های تی، گلبول های سفید خون هستند که می توانند ترکیبات بیگانه مانند آنتی ژن های پپتید را تشخیص دهند. دو نوع سلول تی وجود دارد که به سلول های دیگر سیستم ایمنی و سلول هایی که مسئولیت از بین بردن سلول های عفونی و تومورها را بر عهده دارند، کمک می کنند.

شناسایی سلول های تی که به آنتی ژن های ایدز حمله می کنند، ساده بنظر می رسد اما بگفته بروکمن، سه عامل زیستی وجود دارند که برای واکنش ایمنی سلول های تی مهم هستند و هنگامی که عفونت ناشی از ویروس ایدز رخ می دهد، هر سه عامل از نظر ژنتیکی متفاوت هستند.
به جهت اینکه سلول تی بتواند آنتی ژن پپتید را تشخیص دهد، ابتدا باید آنتی ژن به وسیله “پادگن گلبول سفید انسانی”(HLA) روی سطح سلول قرار بگیرد و از آنجائیکه هزاران نوع پادگن گلبول سفید انسانی وجود دارد، پاسخ هر شخص نسبت به عفونت متفاوت می باشد. بعلاوه، از آنجائیکه ایدز، بسیار متفاوت می باشد و به گسترش خود حین عفونت ادامه می دهد، توالی آنتی ژن پپتید باز تغییر می کند.
بروکمن افزود: تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد فعالیت ضد ویروسی سلول های تی به دست نیاوریم، درک ما از واکنش های آنها ناقص خواهد بود.
این پژوهش نشان داده است که توانایی سلول های تی در تشخیص انواع پپتید، متفاوت می باشد و امکان دارد این تفاوت ها در تکامل سریع پاتوژن ها تأثیر بسیاری داشته باشند.
ابداع یک واکسن مؤثر برای درمان ایدز، به پژوهش بیشتری نیاز است. بروکمن اظهار داشت: روش های جامع ارزیابی توانایی سلول های تی در تشخیص توالی های گوناگون ایدز، اطلاعات مهمی برای طراحی و آزمایش راهبردهای جدید واکسیناسیون فراهم می کنند.

دسته‌ها