پژوهشگران دانشگاه ام.آی.تی : نرم افزار تشخیص چهره آمازون زنان و مردان را از هم تشخیص نمی دهد

به گزارش خرید بک لینک پژوهشگران دانشگاه ˮام.آی.تیˮ در بررسی جدیدی دریافتند که اشتباهات نرم افزار تشخیص چهره آمازون در تشخیص چهره زنان سیاهپوست بالا است و آنها را با اشتباه مرد تشخیص می دهد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، نرم افزار جنجالی تشخیص چهره آمازون موسوم به “رکوگنیشن”(Rekognition)، با انتقاد جدیدی روبرو شد.
پژوهشگران دانشگاه “ام. آی. تی”(MIT) در بررسی جدیدی دریافتند که در نرم افزار رکوگنیشن، تبعیض جنسیتی به چشم می خورد.
در این بررسی مشخص شد که این نرم افزار به صورت کلی در برخورد با زنانی که پوست تیره تری دارند، عملکرد خوبی ندارد.
هنگامی که تعدادی زیادی چهره زن به نرم افزار عرضه شد، ۱۹ درصد آنها را به اشتباه مرد معرفی نمود اما نتیجه در مورد زنان تیره پوست، بسیار بدتر بود و رکوگنیشن، ۳۱ درصد از آنها را مرد تشخیص داد. در مقابل، هیچ اشتباهی در تشخیص مردان زرد پوست مشاهده نشد.
پژوهشگران ام. آی. تی دریافتند که عملکرد نرم افزارهای “آی بی ام”(IBM) و “مایکروسافت”(Microsoft)، بهتر از رکوگنیشن است. به خصوص اینکه مایکروسافت فقط ۱.۵ درصد زنان تیره پوست را مرد معرفی نمود.
در ماه فوریه سال گذشته، “جوی بولاموینی”(Joy Buolamwini)، از پژوهشگران ام. آی. تی، بررسی مشابهی را انجام داد و دریافت که نرم افزار تشخیص چهره آی.بی.ام، مایکروسافت و شرکت چینی “مگوی”(Megvii)، به مشکلات تبعیض نژادی و جنسیتی گرفتار هستند.
این پژوهش، واکنش های بدی را نسبت به شرکت های مذکور به دنبال داشت که در نتیجه آن، مایکروسافت و آی.بی.ام متعهد شدند نرم افزارهای خویش را اصلاح کنند تا عملکرد دقیق تری داشته باشند. با این وجود، آمازون هیچ تمایلی به تغییر نرم افزار خود نشان نداد.
“مت وود”(Matt Wood)، مدیر عمومی یادگیری عمیق و هوش مصنوعی این شرکت در مصاحبه ای اظهار داشت: پژوهشگران ما، هنوز از آخرین نسخه رکوگنیشن استفاده نکرده اند. نمی توان به همین سادگی نتیجه گرفت که این نرم افزار، دقت کافی را ندارد.
بولاموینی و “دبورا راجی”(Deborah Raji)، از نویسندگان این پژوهش باور دارند که برای اصلاح مشکلات تبعیض این نرم افزار، باید کار بسیاری صورت گیرد. در مقاله این پژوهش آمده است: احتمال سوءاستفاده از فناوری های تحلیل چهره، تهدید حریم خصوصی و نقض حقوق مهاجران، غیرقابل انکار است. برای اطمینان از حفظ حریم شخصی جمعیت صدمه پذیر جامعه و آسیب ندیدن آنها، باید بررسی های گسترده تری انجام شوند.
آمازون تاکنون، تماسهای مکرری در خصوص توقف فروش رکوگنیشن به پلیس داشته است. ابتدا این باور وجود داشت که پلیس، فناوری تشخیص چهره را فقط برای آزمایش به کار گرفته اما بزودی مشخص شد که آمازون می خواهد این نرم افزار را به سازمان های مجری قانون در شهرهای اورلاندو، واشنگتن و ارگون بفروشد.
در اوایل ماه جاری، سهام داران آمازون، نامه ای به “جف بزوس” (Jeff Bezos)، مدیرعامل آمازون نوشتند و از وی خواستند فروش نرم افزار تشخیص چهره به پلیس را متوقف نماید. آنها از بزوس خواستند تا زمانی که رکوگنیشن تحت بررسی های مربوط به حقوق مدنی و حقوق بشر قرار نگرفته، از فروش آن دست بردارد. به دنبال این درخواست و اعتراض گروه های حامی آزادی مدنی، ۴۵۰ نفر از کارمندان آمازون هم دست به انتقاد زدند.
متخصصان اخطار دادند که نرم افزار تشخیص چهره، تبعیص نژادی و جنسیتی را ادامه خواهد داد و می تواند به بی عدالتی در جامعه منجر شود.

دسته‌ها