پژوهشگران آلمانی ابداع می کنند اسکنر جیبی که کیفیت مواد غذایی را بررسی می کند

به گزارش خرید بک لینک پژوهشگران آلمانی تلاش دارند نوعی اسکنر جیبی عرضه کنند که می تواند کیفیت و ماندگاری مواد غذایی را مشخص نماید.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، هر سال میلیون ها تن مواد غذایی در سراسر جهان به خاطر عدم اطمینان از تازگی، دور ریخته می شوند. سازمان پژوهشی “جامعه فراونهوفر” (Fraunhofer Society) در آلمان برای رفع این مشکل، راهی پیدا کرده است. پژوهشگران این سازمان در تلاش هستند تا یک اسکنر جیبی مادون قرمز ابداع کنند که به مصرف کنندگان، فروشگاه ها و مسئولین شرکت های مواد غذایی امکان می دهد تازگی مواد غذایی را مشخص کنند.
به گزارش “سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد” یا “فائو” (FAO)، یک سوم همه غذاهای تولید شده در جهان که حدود ۱.۳ میلیارد تن در هر سال است، دور ریخته می شوند. در کشورهای توسعه یافته که بالاترین میزان دور ریختن مواد غذایی را دارند، هر سال ۶۸۰ میلیارد دلار صرف تلفات مواد غذایی می گردد.
اتلاف مواد غذایی، دلایل بسیاری دارد اما مهم ترین عامل این است که مصرف کنندگان در تشخیص قابل خوردن بودن مواد غذایی با مشکل مواجهند. محصولاتی مانند گوشت، اغلب با عنایت به ظاهرشان مورد قضاوت قرار می گیرند و یا تاریخ فروش آنها با تاریخ استفاده، اشتباه گرفته می گردد.
اسکنر جیبی فراونهوفر طوری طراحی شده که راه کم هزینه ای برای تعیین قابل استفاده بودن مواد غذایی باشد. این اسکنر، به یک سنسور مادون قرمز با دقت بالا مجهز است. پرتو مادون قرمز به غذا تابیده می گردد و سپس نور منعکس شده، مورد بررسی قرار می گیرد. این ابزار با مقایسه طیف جذب غذا می تواند قابل خوردن بودن، رسیده بودن و یا حتی تقلبی بودن آنرا مشخص نماید.
این روش هم اکنون در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد اما کاهش اندازه و هزینه ابزار بدون به خطر انداختن عملکرد آن، کمی دشوار است. در طراحی این ابزار، از سنسورهای جدید، کوچک و ارزان قیمت استفاده شده است.
این اسکنر هنوز در مرحله اثبات به سر می برد و هم اکنون تنها می تواند غذاهایی از یک نوع را بررسی کند؛ در نتیجه شاید از عهده تحلیل گوجه فرنگی برآید اما نمی تواند غذایی مانند پیتزا که از ترکیبات بسیاری تشکیل شده، بررسی کند. پژوهشگران امیدوارند که در آینده، تصویربرداری فراطیفی، سنسورهای طیفی و دیگر فناوری های با وضوح بالا بتوانند بر این مشکل هم غلبه کنند.
نکته مهم دیگر در مورد این اسکنر، استفاده از الگوریتم یادگیری ماشینی است که امکان تشخیص بهتر را فراهم می آورد. پژوهشگران فراونهوفر تابحال آزمایش خویش را با گوجه فرنگی و گوشت چرخ کرده انجام داده اند تا به کمک سازگاری طیف شناسی “فروسرخ نزدیک” (NIR) با میزان فساد میکروبی و دیگر پارامترهای شیمیایی، میزان میکروب و عمر مفید گوشت را بررسی نمایند.
داده های اسکن شده با کمک بلوتوث، به پایگاه داده ارسال می شوند. سپس، نتایج به یک اپلیکیشن تلفن همراه فرستاده می شوند تا این اپلیکیشن، کیفیت غذا و عمر مفید آنرا مشخص نماید.

دسته‌ها