معاون وزیر ارتباطات خبر داد؛ بررسی اختلاف وزارت ارتباطات و صداوسیما به شورای امنیت ملی رفت

به گزارش خرید بک لینک معاون وزیر ارتباطات از انعکاس اختلاف این وزارتخانه با سازمان صداوسیما برسر مالکیت باند فرکانسی پخش آنالوگ برنامه های رادیویی و تلویزیونی، به رئیس جمهور و طرح درشورای عالی امنیت ملی اطلاع داد.

حسین فلاح جوشقانی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اختلاف میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سازمان صداوسیما درمورد بازپس گیری باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز که قبل از این متعلق به پخش آنالوگ برنامه های رادیویی و تلویزیونی بود، توضیح داد.
وی اظهار داشت: در سال ۲۰۰۶ اتحادیه جهانی مخابرات مقرر کرد که تا سال ۲۰۱۵ پخش آنالوگ برنامه های رادیویی تلویزیونی در باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز متوقف شود. به این مفهوم که از آنجایی که پخش سیگنالهای رادیویی تلویزیونی دیجیتالی شده و میزان استفاده از پهنای باند به شدت کاهش پیدا کرده، این باندهای فرکانسی باید برای بهره برداری دیجیتال، آزاد شود.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه باندهای فرکانسی آزاد شده را بهره دیجیتالی می گویند، افزود: آنچه که برنامه کشورهای دنیا است و به آن هم سفارش می شود، این است که این باندهای آزادشده برای توسعه شبکه های تلفن همراه مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه باندهای فرکانسی زیر یک گیگاهرتز که دارای فرکانس پایینی هستند اما برد زیادی دارند برای توسعه تلفن همراه در مناطق روستایی و کم جمعیت کاربرد دارد، اظهار داشت: می توان با استفاده از این باندهای فرکانسی، پوشش خوبی در توسعه موبایل در این مناطق تولید کرد. براین اساس اغلب کشورها به این سمت رفته و از این باندها برای توسعه موبایل استفاده می نمایند.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در ایران ماحسب قانون، مدیریت طیف فرکانس با وزارت ارتباطات و رگولاتوری است، اضافه کرد: برپایه مقررات ملی و بین المللی، هر سال جدول ملی فرکانس در باندهای متفاوت و برای کاربردهای مختلف، توسط رگولاتوری تعیین می گردد و در این زمینه سازمان صداوسیما، کشتیرانی و نیروهای مسلح و سایر بهره برداران باند فرکانسی در این زمینه مشارکت دارند.
فلاح جوشقانی تصریح کرد: بحث این است که مدیریت این باند فرکانسی باید در اختیار رگولاتوری باشد و متعلق به سازمان صداوسیما نیست.
وی افزود: نقطه اختلاف این است که صداوسیما می گوید باند فرکانسی متعلق به ما است. اما مطابق قانون باند فرکانسی متعلق به هیچ بهره برداری نیست و جزو انفال بشمار می رود و برحسب وظایف وزارت ارتباطات، در اختیار بهره برداران مختلف قرار می گیرد.
رئیس رگولاتوری اظهار داشت: بحث ما این است که این باندهای فرکانسی باید تخلیه شود و برپایه روند تکنولوژی روزدنیا، در کشور ما هم برای توسعه تلفن همراه در مناطق محروم استفاده گردد.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه این باند فرکانسی از قدیم برای پخش همگانی مورد استفاده قرار می گرفت اما روند دنیا دیگر این نیست که از این باند، برای پخش همگانی استفاده شود، افزود: عدم بازگشت این فضا به وزارت ارتباطات، یکی از موانع توسعه موبایل در مناطق روستایی می تواند باشد. چون که الان هزینه باند فرکانسی ۲۶۰۰ مگاهرتز که در اختیار اپراتورهای تلفن همراه قرار می گیرد، ۴ برابر هزینه باند فرکانسی ۸۰۰ مگاهرتز است. براین اساس این باند فرکانسی می تواند هزینه ها را به شدت پایین آورده و در صورت استفاده تجاری توسط اپراتورها، ارزش افزوده بالایی تولید خواهد نمود.
وی اظهار داشت: حق استفاده از فضای فرکانس مبلغ ناچیزی است و البته برای باند فرکانسی پخش همگانی مطابق قانون، حق استفاده درنظر گرفته نمی گردد.
فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه این مورد اختلاف را به رئیس جمهور منعکس کردیم، افزود: مبحث برای حل و فصل و تصمیم گیری، الان در شورای عالی امنیت ملی دردست بررسی است. از جانب دیگر در بودجه سال ۹۷ هم استفاده از این فضای فرکانسی، مطرح گردیده است. به طورکل مباحث حقوقی این اختلاف، در سطوح بالاتر در دست بررسی و حل و فصل است و ما درحال آماده کردن مقدمات و مستندات قانونی دراین زمینه هستیم.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت: درسال ۲۰۰۶ که این مقررات تحت عنوان ge۰۶ (ژنو ۲۰۰۶) تصویب گردید، نمایندگان ایران از رگولاتوری و سازمان صداوسیما این را امضا کردند. در آن زمان علی عسگری معاون فنی وقت صداوسیما که الان رئیس سازمان صداوسیما است، براین مبحث صحه گذاشت.
وی اضافه کرد: مبحث دیگر این است که استفاده از باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ برای پخش همگانی در دنیا منسوخ شده و درصورتی که ما در نقاط مرزی در این فضا، پخش آنالوگ داشته باشیم کشورهای مجاور می توانند بنابر همین مقررات از ما شکایت کرده و برای ما در اتحادیه جهانی مخابرات پرونده تولید کنند. کمااینکه حدود ۳ سال پیش کشور عربستان بابت پخش برودکست آنالوگ در باند فرکانسی ۸۰۰ و تداخل فرکانسی بوجود آمده از ما شکایت نمود و ما مجبور به خاموش کردن این باند در قسمتهای جنوبی شدیم.

دسته‌ها