۵ دسامبر زادروز مردی که میلیون ها نفر را از فلج شدن نجات داد

به گزارش خرید بک لینک دکتر هیلاری کاپرووسکی، ویروس شناس پیشگام لهستانی الاصل است که نخستین واکسن خوراکی را برای جلوگیری از فلج اطفال تولید کرد.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا؛ هیلاری کاپرووسکی(Hilary koprowski) در ۵ دسامبر ۱۹۱۶ در ورشو متولد شد. والدین وی در سال ۱۹۱۲ از روسیه به ورشو مهاجرت کردند. هیلاری کاپرووسکی استعداد فوق العاده ای در موسیقی داشت و از سن ۱۲ سالگی در کنسرواتوار ورشو فعالیت داشت. وی در سال ۱۹۳۹ از دانشگاه ورشو دکترای پزشکی گرفت. همینطور مدارک موسیقی را از کنسرواتوار ورشو و در سال ۱۹۴۰ از کنسرواتوار سانتا سسیلیا در رم دریافت کرد. کاپرووسکی تحقیقاتی علمی را بعنوان کار زندگی اش پذیرفت، اما هیچگاه موسیقی را ترک نکرد و چندین اثر موسیقی را به ثبت رساند.

در سال ۱۹۳۹، بعد از تجاوز آلمان به لهستان، کاپروسکی به رم رفت، و یک سال در کنسرتو سانتا سسیلیا پیانو تحصیل کرد و سپس به فرانسه رفت و بعنوان یک پزشک در بیمارستان روانپزشکی مشغول به کار شد. پس از حمله آلمان به فرانسه در سال ۱۹۴۰ خانواده کاپرووسکی به برزیل گریختند. بعد از جنگ جهانی دوم، وی در نیویورک بعنوان محقق در یک شرکت دارویی استخدام شد. در آنجا او آزمایش های مربوط به تهیه واکسن فلج اطفال را آغاز کرد که در نهایت منجر به ایجاد نخستین واکسن دهانی فلج اطفال گردید. وی تصمیم گرفت به جای ویروس های کشته شده تزریقی که توسط جوناس سالک مورد استفاده قرار می گرفت بر روی ویروس های زنده به صورت خوراکی متمرکز شود.

او ثابت کرد واکسن خوراکی فلج اطفال که منجر به ورود مستقیم ویروس به روده می گردد قوی تر از تزریقی عمل کرده و می تواند ایمنی مادام العمر را تامین کند. همینطور واکسن خوراکی آسان تر و کم هزینه تر است، در صورتی که تزریق هم سبب ترس کودکان می شود، هم گران تر است و هم نیاز به امکانات پزشکی دارد. وی در ژانویه سال ۱۹۴۸ این واکسن را بر روی خود آزمایش کرد و پس از اطمینان از بی خطر بودن، آنرا در ۲۷ فوریه ۱۹۵۰ به ۲۰ کودک در یک خانه افراد معلول در شهر راکلند، نیویورک داد. خوراندن واکسن در ۱۴ کودک ایمنی تولید کرد و در هیچ کدام از کودکان عوارضی نداشت. آزمایش ها و تاییدیه های بین المللی سبب گردید در عرض ۱۰ سال، واکسن در دنیا معروف و مورد استفاده قرار گیرد.

کاپرووسکی از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۹۱ بعنوان مدیر موسسه ویستار خدمت کرد، طی این دوره ویستار توانست خویش را بعنوان یک موسسه بین المللی برای تحقیقات واکسن جایگاه خویش را به ثبت برساند و به مرکز ملی سرطان تبدیل شد. وی در ۱۱ آوریل ۲۰۱۳ در سن ۹۶ سالگی فوت کرد.

دسته‌ها