در جمع خبرنگاران مطرح شد؛ نظر جهرمی درباره واگذاری مدیریت اینترنت به نیروهای مسلح

خرید بک لینک: وزیر ارتباطات با اشاره به بررسی طرح واگذاری گذرگاه بین الملل اینترنت به نیروهای مسلح در مجلس اظهار داشت: این درخواست از جانب نیروهای مسلح مطرح نشده و اگر تصویب شود، ما ملزم به اجرای آن هستیم.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از مهر، محمدجواد آذری جهرمی در جمع خبرنگاران درباره جزئیات طرحی که از جانب یکی از نمایندگان مجلس هفته گذشته در مورد واگذاری گذرگاه بین الملل اینترنت به نیروهای مسلح (سازمان پدافند غیرعامل) عنوان شد، توضیح داد و اظهار داشت: ما نظرات کارشناسی خویش را درباره این طرح به مجلس عرضه کرده ایم اما در صورتیکه این طرح تصویب شود، ملزم به اجرای آن هستیم.
وی با اشاره به اینکه ریشه مطرح شدن طرح واگذاری گذرگاه اینترنت بین الملل به نیروهای مسلح مربوط به این می گردد که برخی اعتقاد دارند وزارت ارتباطات و اپراتورها صلاحیت لازم بر اعمال مقررات حاکمیتی و پالایش فضای مجازی ندارند، اظهار داشت: واقعیت این است که هم اکنون وظیفه پالایش فضای مجازی مطابق با ماده ۲۱ قانون جرایم کامپیوتری به اپراتورهای اینترنت سپرده شده است.
وزیر ارتباطات اظهار داشت: قانونگذار این مورد را در نظر داشته که برای کیفیت عرضه خدمات نمی توان بخش پالایش و فیلترینگ را از شبکه جدا کرد. به همین علت مقرر شد کسانی که عرضه کننده خدمات هستند مبحث پالایش دسترسی را هم بر عهده بگیرند. این وظیفه بر عهده اپراتورها قرار داده شده است و طبق یک توافق ضمنی، شرکت ارتباطات زیرساخت هم بخشی از این مسئولیت را بر عهده گرفته است و هم اکنون در حال انتقال تجهیزات و واگذاری آن به اپراتورهای اینترنتی است تا این نظام قانونی به صورت کامل اجرایی شود.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه واگذاری حاکمیت گیت وی اینترنت به نیروهای مسلح چند نکته را به همراه دارد، اضافه کرد: اینکه هزینه های تامین تجهیزات این طرح و بار مالی آن بر عهده کدام نهاد است، یکی از این موارد است.
وی تصریح کرد: اگر این قانون تصویب شود که بار مالی این طرح بر عهده دولت گذاشته شود، شورای نگهبان با آن موافقت نمی نماید. در همین حال بخشی از مبحث نظارت بر فضای مجازی و اینترنت بین الملل مطابق با اصل ۲۵ قانون اساسی در اختیار قوه قضائیه است که مقررات گذار این حوزه، متناسب با آئین دادرسی کیفری آنرا در حیطه اختیارات قوه قضائیه قرار داده است و اگر بخواهند نظارت بر گیت وی اینترنت را به نیروهای مسلح بسپارند، مجلس باید در مورد اختیارات قوه قضائیه تصمیم گیری کند.
وزیر ارتباطات با اشاره به یکی از بندهای این طرح که مربوط به حمایت و ساماندهی از پیام رسان های داخلی می گردد هم اظهار داشت: در این طرح پیشنهاد شده که نرخ استفاده از پیام رسان های خارجی دو برابر و یا حتی ۱۰ برابر پیام رسان های داخلی شود و مابه التفاوت این هزینه به حسابی در صندوقی برای پشتیبانی از پیام رسان های داخلی واریز شود. این مورد نوعی ضد تبلیغ برای پشتیبانی از پیام رسان های داخلی است و ما معتقدیم که اثری معکوس خواهد داشت.
آذری جهرمی تصریح کرد: جای پشتیبانی از پیام رسان های داخلی در چارچوب قانون بودجه است و نباید در نظام معماری تعرفه گذاری، نظراتی این چنینی اعمال شود. چون که این مورد به لحاظ روانی مشکلاتی را به همراه دارد و سبب می گردد مردم از شیوه های غیرقانونی جهت استفاده از اپلیکیشن و دور زدن نحوه شمارش اقدام نمایند.
وی اظهار داشت: مبحث واگذاری حاکمیت بر اینترنت بین الملل بعید به نظر می آید که درخواست نیروهای مسلح باشد و این طرح از جانب نمایندگان مجلس مطرح گردیده است که ما در لایه های کارشناسی مخالفت خویش را اعلام نموده ایم اما اگر تصویب شود، ملزم به اجرای آن خواهیم بود.جهرمی در مورد آزادسازی پهنای باند اینترنت که هم اکنون در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت است با عنایت به مطرح شدن طرح واگذاری مدیریت اینترنت به نیروهای مسلح، اظهار داشت: اصل اساسی در این زمینه این است که پالایش سرویس اینترنت را برپایه قانون به اپراتورها و سرویس دهندگان ارتباطی بازگردانیم تا زیرساخت در این خصوص وظیفه ای بر عهده نداشته باشد.وی افزود: اگر مسئولیت پالایش اینترنت از شرکت زیرساخت گرفته شود، مسیر برای آزادسازی پهنای باند از جانب شرکت ارتباطات زیرساخت هموار خواهد شد.وزیر ارتباطات درباره فراهم شدن امکانی جهت استفاده مسئولان دولتی از گوشیهای تولید داخل که از جانب رئیس سازمان پدافند غیرعامل مطرح گردیده است، اظهار داشت: هم اکنون هم خط تولید گوشی داخلی در کشور وجود دارد و این گوشیها هم مورد استفاده مردم قرار دارد. اینکه قرار باشد مسئولان از این گوشیها استفاده کنند موضوعی است که از جانب سردار جلالی مطرح شده و خود ایشان باید در این مورد توضیح دهند.جهرمی درباره اینکه گوشی مورد استفاده وی چیست، اظهار داشت: از گوشی سامسونگ استفاده می کنم.وزیر ارتباطات از تعریف ۲۰ پروژه در مجموعه سازمان فناوری اطلاعات درحوزه پدافند غیرعامل اطلاع داد و اظهار داشت: بخشی از این پروژه ها توسط این سازمان و بخشی هم مطابق دستورالعملهایی است که سایر اپراتورها باید انجام دهند.وی اظهار داشت: زمان بندی این پروژه ها ۱.۵ ساله است و سال آینده گزارشی از دستاوردها خواهیم داشت.

دسته‌ها