محققان دانشگاه کمبریج انجام دادند ردیابی نهنگ ها از فضا با کمک ماهواره

خرید بک لینک: پژوهشگران انگلیسی موفق شدند با کمک تصاویر به دست آمده از ماهواره، نهنگ ها را شناسایی و ردیابی کنند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمودو، نهنگ ها حیوانات بسیار بزرگی هستند و بررسی آنها دشوار است اما اکنون، یک تکنولوژی جدید می تواند آنها را از فضا ردیابی کند.
پژوهش جدیدی که در “دانشگاه کمبریج”(University of Cambridge) انجام شد، نشان داده است که ماهواره ها نه تنها می توانند نهنگ ها را تشخیص دهند، بلکه به دانشمندان در تشخیص میان گونه های آنها هم کمک می کنند. یافته های این پژوهش، نتایج مهمی برای محافظت از این حیوانات، به خصوص در مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است، به دنبال دارد.

پژوهش های پیشین، مدارکی در خصوص کشف نهنگ ها و مشاهده آنها از فضا در بر دارند اما تصاویر عرضه شده در این پژوهش ها به خاطر وضوح ضعیف ماهواره های قدیمی، در هم ریخته هستند.
این پژوهش جدید، با استفاده از ماهواره های شرکت آمریکایی “دیجیتال گلوب”(DigitalGlobe) انجام شده که در سال ۲۰۱۴ به فضا پرتاب شدند و تصاویری با وضوح ۱۲ اینچ عرضه می دهند. در نتیجه، پژوهشگران می توانند تصاویری با وضوح ۱.۶ برابر بهتر از تصاویر پیشین در اختیار داشته باشند که امکان شناسایی نهنگ ها و تمایز میان گونه های آنها را برایشان فراهم می آورد.

پژوهشگران دانشگاه کمبریج، به جای اسکن کل اقیانوس، چهار منطقه را که بعنوان نقاط احتمالی برای مشاهده چهار گونه نهنگ خاکستری، تیغ باله، کوهان دار و نهنگ شکار جنوبی شناخته می شوند، انتخاب کردند. این مناطق در هاوایی، مکزیک، آرژانتین و ایتالیا قرار دارند.
پژوهشگران، تصاویر را به دشواری اسکن کردند؛ به صورتی که بررسی هر ۱۰۰ کیلومتر مربع، حدود سه ساعت و نیم زمان برد. آنها برای سنجش بازتاب هر تصویر، تحلیل های خودکاری را انجام دادند.

تصاویر به دست آمده از نهنگ ها با این روش، بسیار مفصل است. دم و باله نهنگ ها کاملا واضح دیده می گردد و امکان شناسایی گونه های خاص آنها را ممکن می کند. وضوح تصاویر به قدری است که شیرجه، شنا و حرکات دیگر نهنگ ها به خوبی دیده می شوند.
نتایج این پژوهش می توانند علاوه بر رمزگشایی در مورد آب بازسانان، کمک بزرگی به حفظ و نگهداری از نهنگ ها و گونه های در حال انقراض آنها عرضه کنند.

دسته‌ها